27 juni 2020

CDA vindt 1,1 miljoen euro

Raadslid Roelof Tuin eist erratum bestuursrapportage 2020

Tijdens de speeddates met ambtenaren over de financiële stukken ontdekte CDA-er Roelof Tuin een fout. In de balans werden andere waarden weergegeven dan in de bestuursrapportage en kadernota. ‘Dat scheelde 1,1 miljoen euro’ geeft Roelof Tuin aan. ‘Juist op basis van deze cijfers werd ons gevraagd welke bestedingsvoorstellen we willen doorvoeren. De ambtenaar stelde ter plekke vast dat het bedrag van de vrije algemene reserve niet klopte in de kadernota. Het moest inderdaad 1,1 miljoen meer zijn.

Dat was echter niet de enige fout in het voorwoord van de bestuursrapportage kreeg de Coronacrisis de volledige ‘schuld’ van de tegenvallende cijfers, dit is feitelijk niet waar.

Roelof Tuin: ‘Een ander punt is dat de afgesproken kaders niet worden nageleefd. De toevoeging van 250.000 euro aan het potje beleidsintensivering vindt dit jaar niet plaats. Dit is vanwege de crisis een logisch gevolg'. Maar een dergelijke afwijking vraagt er wel om expliciet benoemd  te worden’ vervolgt Roelof Tuin.

Zijn laatste punt is dat het college in haar stukken blijft weigeren bezuinigingen gewoon bezuinigingen te noemen. Vorig jaar sprak het college met de raad af het beestje bij de naam te noemen. Roelof Tuin: ‘Opnieuw vind ik overal nieuw voor oud of ombuigingen in het rapport. Dat is niet volgens de afspraak’.

Roelof Tuin eiste ter plekke een erratum voordat de rapportage tot besluitvorming werd gebracht in de raadsvergadering van 25 juni. Hij kreeg hiervoor bijval van een aantal partijen. Wethouder Wind zorgde daarna voor herstel van de fouten en kwam met een erratum.