14 september 2021

Gemeentebelangen geeft onjuiste voorstelling van zaken over behandeling dossier Windpark in de Gemeenteraad van Borger-Odoorn.

“Wij hadden gedacht dat de Raad wel op de hoogte was van de ontwikkelingen rondom het windmolenpark”. Hiermee begint Gemeentebelangen  hun artikel op de Facebookpagina. Alleen zij zouden zich hebben verdiept in de uitspraak van de Raad van State van 30 juni jl. en daarmee hun huiswerk hebben gedaan. Dit geschetste gebrek aan kennis bij de overige fracties zou de reden zijn dat zij geen steun kregen voor hun moties.

De hiermee aangesproken fracties in de Gemeenteraad van Borger-Odoorn vinden dat deze discussie feitelijk thuishoort in de raad maar willen, op één fractie na, deze publiekelijke aantijgingen niet zondermeer voorbij laten gaan. Het is beledigend en verre van de waarheid.  Immers: geen van de leden van de gemeenteraad is lui of dom.

Moties Gemeentebelangen ‘eigen belang’?
De uitspraken van GB wekken de indruk dat zij dit beladen onderwerp gebruiken voor een politiek steekspel. De moties die GB in de vergadering van 9 september jl. inbracht hadden zij vooraf niet gedeeld. Zij wilden pertinent geen samenwerking met welke partij dan ook. Zij wilden ze voor zichzelf houden en daarover lieten zij ook geen onduidelijkheid bestaan. In wiens belang is dit? Het eigen belang in aanloop naar de verkiezingen of het belang van de inwoners?

Overige raadsleden kiezen voor een goede overweging
De uitspraak van de Raad van State was bij alle fracties onder de aandacht. Het is duidelijk dat deze uitspraak vergaande juridische gevolgen kan hebben. Het zou onverantwoord zijn om moties hals over kop aan te nemen. Dit schept verwachtingen en daarom is het van belang om een goed beeld te hebben. Het college zit ook op deze lijn en laat zich juridisch adviseren en verwacht 7 oktober te weten wat er gedaan kan worden.
Op 22 september volgt er nog een uitspraak van de Raad van State en ook deze willen de fracties meenemen in hun overwegingen om te komen tot een gedegen besluit. Of dit middels moties vorm moet krijgen valt nog te bezien maar je mag je wel afvragen wie zijn huiswerk nu echt goed heeft gedaan.

Namens de fracties van de PvdA – Leefbaar BO – VVD – CDA – ChristenUnie  en GroenLinks.