19 juni 2020

Ondersteuning en aandacht voor mantelzorgers moet goed bereikbaar zijn

Gisteravond werd het concept beleid over mantelzorg besproken. Onze woordvoerder Margreet Wegman pleit voor goede bereikbaarheid van de ondersteuning. Niet alleen sociaal werkers en het contactpunt Mantelzorg zijn hierin belangrijk. De ouderenadiseur, scholen en kerken kunnen een belangrijke rol spelen in het in contact brengen van mantelzorgers bij de ondersteuning van hun vragen en mogelijkheden voor luisterend oor. Een mantelzorger moet ook de kans krijgen om op adem te komen.

Margreet Wegman: "Mantelzorg is zwaar en we merken dat veel mensen niet weten dat er hulp geboden kan worden. In het nieuwe beleid wordt een spoorboekje geïntroduceerd, belangrijker nog is dat de mantelzorger bekend is hoe hij of zij bij de juiste contactpersonen komt om die kennis over de ondersteuning te verkrijgen. Er komt een speciaal ‘hulpnummer’. Dat nummer moet goed worden verspreid. CDA pleit om dit niet alleen via eerder genoemde partijen, het gemeenteblad of een goed leesbare gemeente site te doen. Ook via sociale mediakanalen waar veel inwoners te vinden zijn. En wat het CDA betreft geen kastje van de muur bij de verschillende partijen die betrokken zijn, maar onderling warm overdragen. De mantelzorger moet geen drempels ervaren."

Een ander aspect is de kennis over het aanbod van respijtzorg (hulp om op adem te komen). De wethouder deed de toezegging daar meer aandacht voor te vragen. CDA pleit voor goede samenwerking ook als het gaat om taken die bij andere partijen liggen zoals verzekeraars.