17 maart 2018

Ruth Peetoom (CDA landelijk partijvoorziter): ‘Hartveilig Valthermond voorbeeld voor heel Nederland’

CDA Borger-Odoorn wil meer aandacht voor ‘Hartveilige gemeente’

CDA Borger-Odoorn ging graag in op de uitnodiging van voorzitter Ruud Boven van Hartveilig Valthermond. Ruud stelde voor de raadsleden van het CDA Borger-Odoorn op te leiden voor reanimatie en gebruik van een AED. Roelof Tuin: ’Een hartveilige gemeente willen we allemaal. Daarvoor kunnen wij als raadsleden heel goed als voorbeeld dienen. Wij gaan in ieder geval de uitdaging aan. Want de eerste 6 minuten zijn cruciaal bij een hartaanval en de aanrijtijden van ambulances liggen in het platteland op 10 minuten.’ De leden van de Stichting praatten het CDA team vandaag alvast bij. Landelijk partijvoorzitter Ruth Peetoom schuift voor deze gelegenheid ook aan.

‘Ik ben voorstander van deze burgerinitiatieven. De overheid kan deze daadkracht nooit zo organiseren. Bewoners kunnen elkaar inspireren en uitdagen. Hartveilig Valthermond is een voorbeeld voor heel Nederland.’

Ruud Boven heeft met zijn stichting één doel: Valthermond zo snel mogelijk het hartveiligste dorp van Nederland maken. En daar is de stichting goed mee op weg. Ruud: ‘De aanschaf van de AED’s en het opleiden van genoeg mensen brengt wel kosten met zich mee. En natuurlijk zouden we dit model ook uitbreiden naar de rest van de gemeente. Riëtte Wollerich (fractie-voorzitter CDA Drenthe) kan aangeven dat er middelen beschikbaar zijn voor een promotionele campagne om inwoners te informeren en stimuleren zich te registreren als reanimatie gecertificeerd. In een breedgedragen CDA-motie in de provinciale staten is onder meer aandacht gevraagd voor de norm dat 5% van de inwoners een AED moeten kunnen bedienen. Roelof Tuin (lijsttrekker CDA): ‘Wij gaan er voor zorgen dat de gedragenheid in de gemeente Borger-Odoorn komt. Want een hartveilig Valthermond is één. Maar er zijn nog 24 dorpen die we ook graag hartveilig maken. Het belang van samenwerking binnen landelijke, provinciale en gemeentelijke politiek is ook hier aanwezig.’