20 mei 2021

Straks een volle bak?

Van 100 naar 35 kg restafval

De nieuwe grondstoffenvisie van de gemeente stelt nieuwe doelen voor de toekomst. De doelstelling voor 2020 was 100 kg restafval in 2020. De opruimwoede vanwege Corona liet ons even in de steek. Maar het lijkt er op dat de doelstelling in 2021 toch wordt gehaald. Dat komt mede door de nieuwe maatregelen die 1 januari zijn in gegaan. Vanaf dat moment betalen we niet meer voor de groene grondstoffen. Dat is anders voor het restafval daar betalen we nu vier euro per lediging extra. Nog meer reden dus om het afval wat in de grijze container gaat vooraf goed te checken. Nog steeds gaat er veel kleding, papier, plastic en groenafval in deze containers.

Geen afval maar grondstof!
Het CDA Borger-Odoorn streeft naar een circulaire afvalverwerking in de toekomst. In de gemeente Cuijck doen ze dat al niet meer. Zij scheiden hun afval het beste van heel Nederland en zitten al op de doelstelling van 35 kg per inwoner. Inwoners zijn daar goed op de hoogte blijkbaar. In onze gemeente is er nog veel vraag naar wat mag in welke container. Daarom pleit het CDA Borger-Odoorn voor een goede communicatiecampagne. En dan niet alleen vertellen wat in welke container mag maar ook waarom. Veel grondstoffen kunnen we goed hergebruiken. Dat heeft dus waarde! Dat moeten we met elkaar in gaan zien. En ja daar ligt wat het CDA betreft ook een grote rol voor de producent om grondstoffen te besparen.

Volle bak
Het college stelt voor om de grijze container nog maar één keer in de zes weken op te halen. Voor meer dan 50% van onze inwoners is dat al een gewoonte. Met containers op afstand, bij voorbeeld in winkelcentra, wil men een mogelijkheid bieden bij een ‘’Volle bak’’ je afval toch te kunnen storten. CDA Borger-Odoorn vindt dat we met onze inwoners een goede balans moeten vinden tussen milieu, service en kosten, maar wel met de stip op de horizon van 35 kg. Als inwoners goed worden voorgelicht, scoren we mogelijk ook geen volle bak.

#Samen op weg naar 35kg per inwoner.