09 oktober 2018

De zorgkostenregeling

Midden-Drenthe is een sociale gemeente. Dat blijkt ook weer uit de vernieuwde zorgkostenregeling die dinsdag op verzoek van het CDA op de agenda van de commissie Zorg en Welzijn staat. Dankzij een aantal mooie aanpassingen is de doelgroep verbreed, zodat nog meer mensen met een laag inkomen en hoge zorgkosten in aanmerking komen voor een tegemoetkoming. Hierbij is er echt op gelet dat de mensen die het het hardst nodig hebben, deze tegemoetkoming ook krijgen. Ik zal een paar veranderingen aangeven.

Ten eerste is de naam veranderd. Voorheen heette deze regeling ‘Tegemoetkoming Chronisch zieken en Gehandicapten’. Wij kunnen ons voorstellen dat de nieuwe naam ‘Zorgkostenregeling’ veel duidelijker is.

Daarnaast is de doelgroep vergroot. Dankzij het coalitieakkoord is de doelgroep voor de hele regeling naar 130% van het bijstandsniveau gezet.

Nog een mooie wijziging is dat er naast tegemoetkoming voor de eigen bijdrage WMO nu ook aandacht is voor de eigen bijdrage voor de WLZ en dat deze tegemoetkoming voor echtparen is verhoogd. Verder is de aanvraagtermijn over het voorafgaande jaar verlengd tot 1 augustus.

Mensen met een arbeidsongeschiktheidsverzekering van het UWV kunnen, als ze aan de voorwaarden voldoen, nog een vergoeding van de gemeente ontvangen van 100 euro.

De hele regeling is te lezen via de volgende link: https://www.middendrenthe.nl/zaakinfo/document/docnr/4660529

De regeling is niet eenvoudig. Daarom is goede communicatie, volgens het CDA, hierbij heel belangrijk. Wij zullen het college daar in de commissie naar vragen.

Daarnaast wil het CDA ook nog eens kritisch kijken naar de collectieve ziektekostenverzekering van de gemeente. Deze verzekering wordt in de zorgkostenregeling ook genoemd. Het CDA vraagt zich af of deze verzekering voor iedereen in deze doelgroep wel het meest geschikt is en zal het college hierover ook vragen stellen.

Hoge zorgkosten en een laag inkomen is een hele vervelende combinatie. De CDA fractie vindt het belangrijk dat hier zoveel aandacht voor is in onze gemeente en zal dit blijven volgen.

Ria Beukema