01 oktober 2018

Versterking van het platteland

Een duurzamere landbouw die rendabel en ecologisch verantwoord is, bodemdaling en waterbeheer vormen grote uitdagingen voor het landelijk gebied. Hoe houden we het platteland in Nederland economisch vitaal, leefbaar en ecologisch duurzaam? En hoe versterken we het platteland in Nederland? Vragen die de lezer op de VNG website voorgeschoteld krijgt bij het onderwerp Vitaal Platteland. Een onderwerp dat past bij onze mooie gemeente.

De komende jaren zijn er grote opgaven op het gebied van voedselproductie, klimaat, waterveiligheid, circulaire economie, biodiversiteit en energie. Deze ontwikkelingen vragen om een andere aanpak (transitie) waarop we met de leefomgeving omgaan. Dit heeft ook weerslag op ons platteland in Midden-Drenthe. Deze transitie moet via een samenhangende, regiospecifieke aanpak tot stand komen om een economisch vitaal, leefbaar en ecologisch duurzaam platteland te behouden en te versterken.

Het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV), IPO, VNG en de Unie van Waterschappen hebben besloten deze transitieopgaven gezamenlijk op te pakken. Deze partijen hebben hiervoor samen een “Startdocument interbestuurlijk programma” (IBG) opgesteld.

In het IBG zijn de opgaven om te komen tot een vitaal platteland op hoofdlijnen beschreven. Kijkend naar de opgaven voor Midden-Drenthe, dan is die gericht op de verduurzaming van de landbouw - gericht op bodem en water. Verduurzaming van de landbouw kan bijdragen aan een beter waterbeheer, vasthouden van meer koolstof in de bodem en daarmee aan klimaatmitigatie en - adaptatie.

Rijk, provincies, waterschappen en gemeenten pakken het voortouw voor de transitieopgave gezamenlijk op. Ieder vanuit zijn eigen rol. De overheden hebben elkaar hierbij nodig. De overheden moeten komen tot een agenda en projecten in de kansrijke gebieden. Onze gemeente Midden-Drenthe valt in een van de vijftien kansrijke gebieden, namelijk het ‘Drents Plateau’. Dit gebied beslaat een groot deel van onze provincie. In de kansrijke gebieden wordt, zo is de bedoeling, met behulp van de plattelanders in het gebied geëxperimenteerd om de opgaven vorm te geven.

Als de inkt van het IBG wat is opgedroogd, wil het CDA onze verantwoordelijk wethouder vragen ons als raad, maar in de eerste plaats onze plattelanders, te laten informeren over de opgaven die voor ons liggen. Het ligt voor de hand dat hierbij opgetrokken wordt met andere Drentse gemeenten in het gebied.

Het lijkt me goed om juist in onze groene en agrarische gemeente Midden-Drenthe als inwoner goed voorbereid te zijn op ontwikkelingen die komen. Want deze hebben grote invloed op de manier hoe we wonen, werken en leven.

Robert Brouwer