17 september 2018

Wat je niet weet ...

Wat je niet weet kun je niet herkennen of gebruiken. Dit dacht ik deze week toen ik de uitkomsten van het cliëntervaringsonderzoek van de WMO las. Allereerst wil ik aangeven dat onze fractie blij is met de goede uitkomst. “Opvallend is dat de waardering van onze cliënten bovengemiddeld goed is. Met name de waardering over de snelheid waarop de hulpvraag in behandeling wordt genomen, de mate waarin de burger zich serieus genomen voelt, de kwaliteit van de ondersteuning en de verbeterde zelfredzaamheid na de gegeven ondersteuning geven een hoge score. Ook in vergelijking met andere Drentse gemeenten is de waardering goed”, lees ik in de toelichting. Complimenten aan de vele medewerkers die hier hun bijdrage aan geleverd hebben is hier zeker op zijn plaats.

Toch zijn er ook nog een paar zorgpunten. Onder andere de bekendheid van de cliëntondersteuning. Wij zullen hier aanvullende vragen over stellen aan het college. Want het zou jammer zijn wanneer men hier geen gebruik van maakt omdat men niet weet dat het kan. Dit geldt zowel voor nieuwe aanvragen als voor uitbreiding van voorzieningen (wat het meest voorkomt bij WMO aanvragen). Bovendien kan de cliëntondersteuner verder ook veel informatie geven over wat er allemaal mogelijk is en waar men misschien nog niet aan heeft gedacht. Voor meer informatie zie:

www.welzijnswerkmd.nl/vraag-het-welzijnswerk/dienstverlening/de-cli-ntadviseur

Informatie zoekt men vaak op als men het nodig heeft. Daarom moet die informatie gemakkelijk en op logische plekken te vinden zijn.

Vorig jaar is het kindpakket tot stand gekomen. Hierin staat kort omschreven wat er allemaal mogelijk is voor kinderen*. En als je minimabeleid intikt op de site van de gemeente, krijg je heel overzichtelijk alle regelingen voor minima te zien. Volgens het CDA een mooie manier om mensen op de hoogte te brengen van wat er allemaal mogelijk is. Vooral als er ook folders neergelegd worden op de plaatsen waar mensen van de doelgroep komen.

Onze fractie zou graag zien dat er voor ouderen ook zo’n bundeling van regelingen komt zodat deze groep inwoners ook gemakkelijk kan zien waar men gebruik van kan maken en welke mogelijkheden er zijn. Goede voorzieningen beginnen bij een goede en duidelijke communicatie want wat men niet weet daar kan men ook geen gebruik van maken.

Ria Beukema

*https://www.middendrenthe.nl/website/!suite86.scherm0325?mPag=6471&mNch=7982344