09 maart 2011

Koninklijke onderscheiding voor Bert Peters.

Tijdens een speciale Statenvergadering nam de provincie Drenthe afscheid van 20 Statenleden, die na de Statenverkiezingen van 2 maart jl. niet meer terugkeren in Provinciale Staten. Het afscheid vond plaats op één van de markante locaties van Drenthe, het gevangenismuseum in Veenhuizen. Er waren vijf Statenleden van het CDA, die afscheid namen en die door Jacques Tichelaar, Commissaris van de Koningin in Drenthe, persoonlijk  werden bedankt. Bert Peters, Statenlid sinds 1999, werd daarbij Koninklijk onderscheiden en benoemd tot Lid in de Orde van Oranje-Nassau.

Bert Peters keert na 12 jaar Statenlid niet meer terug in de Drentse Staten. De afgelopen periode was Bert voorzitter van de commissie Bestuur, Financiën en Economie en lid van het presidium. Verder was hij woordvoerder voor de regiovisie Groningen-Drenthe. Bert ontving uit handen van de heer Tichelaar een Koninklijke onderscheiding.
Greet Seinen was ook één van de Statenleden, die afscheid nam. Ze kwam bij de laatste Statenverkiezingen slechts 18 stemmen te kort om met voorkeur in de Staten te worden gekozen. Bij de Provinciale Statenverkiezingen van 2 maart stond Greet op een zesde plaats, maar doordat Hilma Mastwijk met voorkeur in de Staten werd gekozen, staat zij nu als eerst opvolgende op de lijst. Dhr. Tichelaar roemde Greet om haar kennis van het Drentse Verkeer en Vervoer, zoals de problemen bij Ees en de aandacht  voor de N34 en N48. Naast Greet en Bert werd ook afscheid genomen van Sietze de Jong, Alfons Schiphuis en Henk van der Scheer. Zowel Alfons als Henk waren sinds 2010 lid van Provinciale Staten. Toch wisten zij in korte tijd zich snel in de dossiers te verdiepen en zich verdienstelijk te maken voor de CDA-fractie. Met Sietze de Jong verliest de fractie een financieel expert en iemand die recht door zee was. De Commissaris van de Koningin gaf aan de schriftelijke vragen van Sietze node te zullen missen. Zijn vragen hielden de Staten scherp.