26 juli 2011

Qadiri's mogen nog even blijven

Het Afghaanse gezin Qadiri, dat ons land moet verlaten, mag vooralsnog in Aalden (gemeente Coevorden) blijven. Voorwaarde is dat het gezin wel zijn best doet om een nieuwe toekomst in Tadzjikistan of Afghanistan op te bouwen. Mocht dat niet lukken als gezin, dan ontstaat er een nieuwe situatie. Dat stellen het ministerie van Binnenlandse Zaken en de gemeente Coevorden dinsdag na onderling overleg. Minister Gerd Leers (immigratie & Asiel) wil niet dat het gezin uit elkaar wordt gedreven.
Het gezin zegt niet terug te kunnen, omdat de moeder uit Tadzjikistan niet welkom is in Afghanistan. In haar land is de vader niet gewenst.
Bron: Binnenlands Bestuur

Het ministerie en de gemeente hebben nu afgesproken dat het gezin Qadiri niet wordt overgeplaatst en voorlopig in Aalden kan blijven. "De ouders moeten samen met de Dienst Terugkeer en Vertrek de vervolgstappen zetten die nodig zijn om als gezin terug te kunnen keren", zegt Bouwmeester. "Op basis daarvan wordt vastgesteld of terugkeer mogelijk is of dat ze buiten hun schuld niet terug kunnen. In dat laatste geval zou de familie alsnog een verblijfsvergunning kunnen krijgen." De burgemeester heeft komende maand een gesprek met minister Leers over de situatie.
Bron: Dagblad van het Noorden