27 september 2019

Aan de slag met de energietransitie!!

In de raadsvergadering van 26 september kwam de startnotitie Regionale Energie Strategie (RES) aan de orde. Woordvoerder Tjalling de Wit benadrukte namens het CDA dat zorgvuldigheid boven snelheid gaat. Vertrouwen en hoop zijn ook belangrijk: dat er actie komt, zodat de doelen realistisch en haalbaar blijken.

Startnotitie RES
Met het vaststellen van de Startnotitie RES-Drenthe geeft de gemeenteraad opdracht aan het college om een gezamenlijke Regionale Energiestrategie (RES) voor Drenthe te maken. Deze toekomstige RES biedt duidelijkheid over de hoeveelheid op te wekken hernieuwbare elektriciteit, de verdeling van de aanwezige warmte en de hiervoor benodigde energie infrastructuur. Hiermee wekken we duurzame energie op en verminderen we onze CO2-uitstoot om klimaatverandering tegen te gaan. Alle maatregelen die de RES benoemt krijgen vervolgens een vertaling in de omgevingsvisie.
De toekomstige RES geeft een overzicht van de lopende projecten, plannen en strategische keuzes voor 2030, met een doorkijk naar 2050.

Zorgvuldig, haalbaar, realistisch
Woordvoerder Tjalling de Wit benadrukte dat de uitdaging groot is en dat veel mensen zich zorgen maken om wat ons te wachten staat. Daarom is zorgvuldigheid belangrijker dan snelheid. Dit betekent dat vertrouwen en hoop ook heel belangrijk zijn: dat er actie komt, zodat de doelen realistisch en haalbaar blijken. De energietransitie kan beter geleidelijk dan ineens plaatsvinden.
Het CDA ziet dat diverse lokale initiatieven momenteel moeilijk van de grond komen of gesneuveld zijn, bijna in het zicht van de haven. Het is belangrijk dat dergelijke projecten succesvol worden, zodat niet alleen het enthousiasme van de deelnemers behouden blijft, maar ook de samenleving ziet wat er van de grond komt.
Tempo en actie zijn ook van belang voor het behouden van de regie. Het CDA vindt het erg belangrijk dat wij zelf de regie houden en niet dat een eventuele restopgave door Den Haag wordt bepaald.

Communicatie en participatie
Bij het proces van het RES komt ook een plan van aanpak voor de communicatie en participatie. Het lijkt erop dat dit pas bij fase 4, het uitwerken en opleveren van de RES, komt. De CDA-fractie hoopt dat de inwoners van De Wolden eerder worden geïnformeerd over wat men wanneer mag verwachten. Ook moeten onze inwoners niet alleen de lasten dragen, maar moeten zij ook mee kunnen delen in de lusten. Draagvlak bij de inwoners voor de plannen is uitermate belangrijk.
De definitieve RES Drenthe moet in de zomer van 2021 worden vastgesteld. Voor eind 2021 moet ook de omgevingswet ingevoerd zijn. De RES zal de eerste grote invulling worden in de omgevingswet. Het CDA vindt dus dat er gauw aan de slag gegaan moet worden. De fractie stemde in met de startnotitie RES.