29 januari 2021

Akkoord met verkoop aandelen Glasvezel De Wolden

Op 28 januari werd het voornemen tot verkoop van de aandelen van de gemeente aan RENDO Fiber bv aan de raad voorgelegd. Partijen konden wensen of bedenkingen meegeven aan het college. Het CDA stemde in met de aandelen overdracht aan RENDO Fiber.

In 2016 is gestart met het burgerinitiatief Glasvezel De Wolden; het aanleggen van een glasvezelnetwerk in de gehele gemeente. Inmiddels is het doel gehaald en ligt het glasvezelnetwerk er en gaat het project over van aanleg naar beheer. En dat vergt een andere organisatievorm. In 2019 zijn de nodige stappen gezet om te komen tot een nieuwe organisatie. De gemeente bezat vanaf 2016 40 % van de aandelen. Nu is de tijd gekomen om de aandelen over te dragen aan de nieuwe organisatie Rendo Fiber bv.

Woordvoerder Tjalling de Wit benadrukte dat de gemeente financieel gezien niets heeft gewonnen, maar ook niets verloren. Ondertussen is wel het doel bereikt: glasvezel voor iedereen zonder kosten. Doordat gemeente financieel is ingestapt, is dit burgerinitiatief van de grond gekomen met een geweldige inzet van vele vrijwilligers.
De Wit: “We moeten niet vergeten dat bij de start van dit project glasvezel op het platteland geen vanzelfsprekendheid was. In bijna geen enkele gemeente is dit op zo’n schaal en zonder aansluitkosten voor elkaar gekregen. Niet voor niets was hiervoor een Europese prijs.“

In de huidige bedrijfsvoering van het netwerk is de gemeente volgens de CDA-fractie niet nodig. De overname door Rendo Fiber, onderdeel van de holding Rendo waar de gemeente aandeelhouder van is, biedt garanties dat een goed glasvezelnetwerk voor iedereen goed beschikbaar blijft in de toekomst. Volgens het CDA betekent dit wél, dat de gemeente als aandeelhouder boven op haar belangen blijft zitten als aandeelhouder van de Rendo-holding!