14 juni 2019

Algemene Beschouwingen (1)

Tijdens de Algemene Beschouwingen vroeg het CDA aandacht voor de risico’s van een eventuele realisatie van een Multi Functioneel Accommodatie (MFA) in Zuidwolde. De kadernota laat een flink investeringsplan zien, waarvan het MFA in Zuidwolde de hoofdmoot is. Daarom vindt CDA het uitermate belangrijk dat de raad grip houdt op het proces rondom het MFA en dat het duidelijk moet zijn, wanneer de raad aan zet is en wanneer er de beslismomenten zijn. Om in de toekomst een goede beslissing over het MFA te nemen is een financiële analyse en inzicht in de exploitatierisico noodzakelijk. Fractievoorzitter Karin Brouwer diende hiervoor mede namens alle andere oppositiepartijen twee amendementen in.

Multi Functionele Accommodatie
Voorafgaand aan de raadsvergadering spraken twee inwoners in, die hun zorgen uitten over de grote investering van het MFA en de risico’s die dit voor de gemeente met zich mee brengt.
Woordvoerder Karin Brouwer haakte daarop in door twee amendementen in te dienen, waardoor de raad grip op het proces houdt en inzicht krijgt in de financiële risico’s. Karin Brouwer: “Hoe voorkomt je dat bij de sterk exploderende bouwkosten de investeringen niet uit de hand gaan lopen?  De gepresenteerde gegevens moeten betrouwbaar zijn. In de kadernota wordt bij de exploitatie uitgegaan van een jaarlijkse opbrengst van ruim 3 ton, de baten. Maar is dat reëel? De gewenste opbrengsten voor de gymzaal zijn namelijk 500 % hoger dan de huidige opbrengsten en bij de sporthal is dit het dubbele. Hoe betrouwbaar zijn de geraamde baten?”.
Daarnaast gaf ze de wethouder de suggestie mee om op zoek te gaan naar cofinanciering.

Toekomstperspectief
Volgens de kadernota blijft er een investeringsruimte over van 3,4 miljoen voor de jaren 2020 - 2023.
Daarnaast staan een 20 speerpunten nog als pm post vermeld. Met andere woorden het is nog niet bekend welke investeringen daarvoor nodig zijn of welke exploitatielasten dat met zich mee brengt. Karin Brouwer: “Voor 20 pm posten blijft er dus nog 3,4 miljoen over. En dat is best krap denken wij. Zeker aangezien dit bedrag voor 4 jaar is.”
Het CDA ziet met de uitwerking van de onlangs ontvangen meicirculaire dat er geen sluitende begroting meer is. Het college heeft nog een klus te klaren om in het najaar met een sluitende begroting te komen. Het CDA wil daarbij wel dat er investeringsruimte overblijft voor een aantal zaken, zoals aan de aanpak van de kruising  Steenbergerweg/ Steenberger Esweg, het energieneutraal maken van de gemeentelijke gebouwen, en de aankoop van bouwgronden.

Overige moties en amendementen
Naast de aandacht voor het MFA en de toekomstige financiële middelen, diende het CDA nog twee moties in. Eén om het langlopende kwestie rondom de betrokkenen bij CH De Wolden af te ronden en één om de doorlooptijd van een het krijgen van een keukentafelgesprek van zes naar één week te verkorten. Beide moties werden met ondersteuning van de andere oppositiepartijen ingediend.
De PvdA diende mede namens het CDA twee moties in. We willen starters op de woningbouwmarkt meer kans geven en daarnaast willen we onderzoeken welke alternatieve woonvormen er in onze gemeente zouden passen en welke locaties daarvoor geschikt zijn. D66 dienden mede namens het CDA twee moties in. Eén motie waarin we het college vragen om een ontmoedigingsbeleid te voeren voor het oplaten van ballonnen en wenslampionnen in onze gemeente. In de andere motie roepen we het college op om plannen te maken om te komen tot een veilige fietsverbinding tussen Nijstad en de Lubbingeweg.

Lees hier de gehele bijdrage van Karin Brouwer.