28 juni 2019

Algemene Beschouwingen (2)

Op 27 juni stond de tweede termijn van de behandeling van de Kadernota 2020 op de agenda van de raad. De fracties kregen kort de gelegenheid om te reageren op de inbreng van elkaar uit de eerste termijn en de beantwoording van  het College. Daarna vond er stemming plaats over de kadernota en de ingediende moties en amendementen.

Fractievoorzitter Karin Brouwer bedankte het college en de andere fracties bedanken voor de prettige eerste termijn, die op 13 juni plaatsvond. Er werd goed naar elkaar geluisterd en er was ruimte om zaken toe te lichten. Daarnaast had het college een open houding en kon zij een aantal toezeggingen doen. Dit resulteerde erin dat het CDA de ingediende moties en de amendementen allemaal kon intrekken.

Motie Keukentafelgesprek.
Bij beantwoording in Eerste Termijn gaf wethouder van ’t Zand aan dat het een utopie is om te om te denken dat keukentafelgesprek in 1 week kan plaatsvinden nadat de melding is gedaan. Er moet eerst onderzoek plaatsvinden en dat gaat dus niet lukken. De wethouder is bereid inzicht te geven hoe het proces van aanvraag tot keukentafelgesprek loopt en wat de doorlooptijd/ wachttijd nu is. Het CDA ontvangt de informatie graag, zodat we meer inzicht krijgen in het proces. Op basis daarvan kunnen we ons verder beraden. Na overleg met de andere indienende partijen werd de motie ingetrokken.

Motie Besluit op bezwaar CH De Wolden.
Omwonenden van het concoursterrein CH De Wolden wachten al lange tijd op een beslissing van het college. Dat was reden voor het CDA om hierover een motie in te dienen.
Wethouder Hempen gaf aan, dat het college wacht op de uitkomsten van een onafhankelijk onderzoek. Het college neemt 1 september 2019 een besluit op bezwaar. Op basis van deze toezegging werd de motie ingetrokken.

Amendementen Zuidwolde Agenda en Financiële risicoanalyse.
De wethouder gaf in de beantwoording van de Eerste Termijn aan, dat het college haar plicht vindt om de raad mee te nemen in ontwikkelingen rondom het Multi Functionele Accommodatie te Zuidwolde. De gemeenteraad wordt straks regelmatig geïnformeerd. Er komt een Projectgroep en Stuurgroep, zodat er een maximale afspiegeling ontstaat van gebruikers, participanten en omwonenden. Daarnaast komt er een monitoringscommissie met vertegenwoordiging vanuit de raad. Daarnaast heeft de wethouder toegezegd om een agenda, een tijdpad, spoorboekje voor 15 oktober aan te leveren. Tezamen met een financiële risico analyse, en een second-opinion-onderzoek. Dat was voor de indienende partijen voldoende reden om de amendementen in te trekken.

Apart raadsvoorstel over MFA
Het CDA wil net als alle andere partijen in de raad een apart raadsvoorstel over de realisatie van het MFA ontvangen. Een ordentelijk beslismoment, voorafgaand aan de behandeling van de begroting. Karin Brouwer had hiervoor een amendement achter de hand. Op basis van de toezegging van de wethouder dat er inderdaad een apart raadsvoorstel komt, was indienen niet nodig.
Karin Brouwer “Bij grote projecten zie je vaak dat het project langer gaat duren, dat het meer gaat kosten en dat er van alles bijkomt. Daarom is het van belang dat we goed grip houden op het proces en duidelijke kaders stellen bij het MFA.”  In het najaar 2019 zal de raad zich uitspreken over het wel of niet realiseren van een Multifunctionele accommodatie in Zuidwolde.