20 september 2019

CDA op bezoek bij de Milieustraat

De fractie van CDA De Wolden bestaande uit Jeene Keizer, Karin Brouwer en Tjalling de Wit bracht op dinsdag 17 september 2019 een werkbezoek aan de gemeentelijke milieustraat in Zuidwolde. Beheerder Carl Streutker ontving de fractie, gaf een rondleiding over het terrein en vertelde over de inzameling van de afvalstoffen.

Milieustraat
Alle huishoudens in De Wolden hebben een milieupas van de gemeente ontvangen, waarmee ze grof huishoudelijk afval of Klein Gevaarlijk  Afval naar de milieustraat kunnen brengen. Gratis stromen kunnen zo vaak als nodig gebracht worden. Voor betaalde stromen geeft de milieupas jaarlijks recht op twee gratis stortingen. De milieustraat is alleen bedoeld voor grof huishoudelijk afval van inwoners van de gemeente De Wolden. De kosten van de milieustraat worden bijna volledig gedekt uit de afvalstoffenheffing. Om de kosten en daarmee de heffing zo laag mogelijk te houden wordt afval van bedrijven en inwoners van andere gemeenten geweigerd. Het komt echter nog regelmatig voor dat bedrijven proberen om hun afval bij de milieustraat te brengen.
Onder grof huishoudelijk afval wordt verstaan: bankstellen, meubels, tuinmeubilair, etc. Het storten van kleine hoeveelheden bouw- en sloopafval is alleen voor particulieren toegestaan.

Afvalinzameling
De medewerkers van de milieustraat houden zich naast het innemen van goederen ook bezig met de uitgifte van de containers. Soms vragen mensen een extra container aan of moet er een container vervangen worden. Alle containers zijn voorzien van een chip, waardoor de bestuurder van de vuilnisauto een melding krijgt of de betreffende container wel of niet geleegd mag worden.
Veel mensen vinden het nog steeds erg moeilijk om afval te scheiden. Dit blijkt uit steekproeven, die worden gedaan. Het streven van de gemeente is om het scheidingspercentage te verhogen, zodat er meer grondstoffen apart worden ingezameld en er minder restafval overblijft. Daarom zal er in de toekomst meer op communicatie en bewustwording bij onze inwoners ingezet moeten worden.
Afvalscheiding begint in de keuken. De fractieleden ontvingen daarom ieder een minicontainer voor het GFT-afval in de keuken. Daarnaast vertelde de heer Streutker dat binnenkort twee nieuwe openbare afvalbakken worden geplaatst, waarbij PMD-afval en het restafval gescheiden ingezameld kunnen worden. Deze nieuwe openbare afvalbakken worden in De Wijk (nabij supermarkt) en in Zuidwolde (tussen de ALDI en de JUMBO) geplaatst.