01 oktober 2021

CDA

Donderdag 30 september werd de bestuursrapportage 2021 door de gemeenteraad behandeld. Het CDA stemt in met de rapportage, maar vroeg wel aandacht voor een goede monitoring van het sociale domein.

Bestuursrapportage
Als onderdeel van de jaarplancyclus wordt een jaarlijkse tussentijdse rapportage opgemaakt. De bestuursrapportage 2021 is gebaseerd op de periode tot juni met een doorkijk naar het eind van het jaar. De bestuursrapportage sluit met een negatief saldo van € 797.000. Het nadelig resultaat betreft o.a. jeugdhulp, de bijdrage SWO, inhuur gemeentesecretaris en begraafrechten. Woordvoerder Karin Brouwer noemde in haar bijdrage enkele zaken, die opvallen.

Kosten Jeugdzorg met 25 % omhoog.
De kosten voor de jeugdzorg gaan van 4,1 naar 5,1 miljoen (dat is 25 % meer). Een aantal oorzaken worden genoemd: onder andere toename van het aantal Cliënten, duurdere vorm van zorg, en een toename van crisissituaties. In 2021 is gestart met de invoering van een aantal bijsturingen op de kosten van de jeugdzorg. Dit zou 2,5 ton moeten opleveren. De fractie was benieuwd of de maatregelen het gewenste effect hebben en of dit daadwerkelijk de kostenbesparing oplevert, die we voor ogen hebben.
Karin Brouwer: “Het is daarom belangrijk om de effecten te monitoren. Het jaarverslag van de stichting Onafhankelijke Cliënt Ondersteuning (OCO) hebben we in het voorjaar ontvangen. De monitor Sociaal Domein nog niet. Wethouder van ’t Zand heeft vorig jaar gezegd dat hij de monitor los wilde koppelen van de bestuursrapportage. Op zich vinden wij dit prima, maar we zouden wel graag een vast moment in het jaar willen hebben waarop we de monitor bespreken en daaraan gekoppeld het jaarverslag van de OCO. Kan het college aangeven, of de monitor sociaal domein beschikbaar is, en of er dit najaar nog een bijeenkomst sociaal domein wordt gepland?

Daarnaast vroeg het CDA aandacht voor de hoge kosten voor de interim gemeentesecretaris; voorkom dat je teveel op detailniveau gaat zitten en de verhoging van de bijdrage aan de SamenWerkingsOrganisatie SWO. Het CDA vindt het onbegrijpelijk dat er fouten in de bijdrage aan de SWO zijn geconstateerd. Een incidentele meerkostenregeling is nooit structureel gemaakt, waardoor de gemeente niet voldoende middelen had begroot voor de uitvoering van de meerkostenregeling.

Wethouder Van Dijk zegde toe om met een memo naar de raad te komen, waarin ingegaan wordt op de monitoring van het Sociaal Domein. De fractie wacht dit memo af.