17 mei 2019

De Wolden houdt geld over

Gemeente De Wolden laat een heel mooi financieel resultaat zien ondanks dat de tussenrapportage in december er niet florissant uitzag. Donderdag 16 mei spraken de partijen in de gemeenteraad over de financiële jaarrekening en het jaarverslag. De besluitvorming vond plaats in op 27 juni, nadat de accountant een goedkeurende verklaring had afgegeven.

Woordvoerder Jeene Keizer vond het positieve verschil van 2,6 miljoen tussen laatste bestuursrapportage en de jaarrekening niet normaal. Dit komt overeen met circa 5 % van het totale budget. De analyse van het CDA was dan ook dat de bestuursrapportage betere informatie hoort te bevatten. De laatste 4 jaar was er steeds een positief verschil tussen laatste bestuursrapportage en de jaarrekening. Dit lijkt dus structureel en betekent volgens het CDA dat dit input moet worden om toch beter te gaan budgetteren.

Zorgpunten:
Er zijn ook zeker een aantal zorgpunten. Keizer noemde het feit dat er nog geen verklaring van de accountant beschikbaar is. Het CDA  blijft van mening dat de raad meer gediend is bij goede jaarstukken met een accountantsverklaring die wat later komen dan voorlopige stukken die vroeg aangeboden worden maar van mindere kwaliteit zijn. Ook is in tegenstelling tot vorig jaar, een heel ander patroon van de onderwerpen, die nog niet goedgekeurd zijn door de accountant. Was het vorig jaar vooral het Wmo deel, nu liggen de tekortkomingen door de gehele organisatie heen. Het CDA ziet een duidelijke noodzaak dat dit structureel opgelost moet worden.

Wethouder Jan van ’t Zand gaf aan de overschotten vooral incidenteel van aard zijn. De accountant kan nog geen goedkeurende verklaring afgeven vanwege een aantal oorzaken. In de werkgroep Financiën wordt dit met de raad besproken. Posten, die structureel te ruim worden begroot, zijn meegenomen in de kadernota voor 2020. Doel is om scherper te begroten, maar er zal altijd enige ruimte blijven tussen begroting en jaarrekening. De post Jeugdzorg is het zorgenkindje, omdat dit een open eind regeling is. Dit beeld is ook bij andere gemeenten te zien. Gemeenten proberen bij het Rijk meer geld voor de uitvoering van de Jeugdzorg te krijgen. De reeds extra toegezegde middelen van Minister De Jong (300 milj voor alle gemeenten) zijn nog lang niet voldoende om alle tekorten weg te werken.