05 maart 2021

Debat Herijking Sociaal Domein

Donderdag 4 maart 2021 debatteerde de gemeenteraad over de Herijking van het Sociale Domein. Het raadsdebat werd mede gevoerd aan de hand van een oplegger over het onderwerp. Het CDA zetten in op behoud van de regelingen voor de minima. Ook wil het CDA een goede onderbouwing van de financiële taakstelling.

Herijking Sociaal Domein
Het hoofddoel van de herijking sociaal domein is het streven naar een toekomstbestendig sociaal domein De Wolden op zowel inhoud als financiën.
Belangrijke uitgangspunten in het traject tot nu toe zijn:
- Het geschetste evenwicht tussen uitgaven en inkomsten moet in 2023 zijn gerealiseerd;
- Om dat te bereiken is in 2020 een financiële taakstelling van €1,2 miljoen vastgesteld;
- De taakstelling moet in belangrijke mate worden ingevuld met maatregelen die inwoners rechtstreeks raken. De raad debatteerde over een aantal stellingen en een vraag die betrekking hadden op financiën, proces en inhoud (beleid). Qua inhoud wilde het college graag input voor de beleidsontwikkeling.

Minima-regelingen niet schrappen.
Voor het CDA is het uitgangspunt dat iedereen ertoe doet en dat iedereen mee moet kunnen doen in de maatschappij. Woordvoeder Karin Brouwer “Wij willen de meest kwetsbaren in de samenleving ,waartoe ook de minima behoren, helpen om hun maatschappelijke en financiële positie te verbeteren. Daarom zijn wij ook tegen het schrappen van de minima-regelingen.(Kindpakket, sociaal participatiefonds, het schrappen van de vergoeding voor de computers, verlaging meerkosten, versobering bijzondere bijstand)”.

Financiële taakstelling niet onderbouwd
Het CDA staat ook voor een helder en transparant bestuur. Het moet voor iedereen duidelijk zijn waarom je sommige beslissingen neemt. De voorgestelde financiële taakstelling van 1,2 miljoen berust volgens ons op drijfzand. Karin Brouwer “Wij zijn van mening dat een duidelijke en heldere basis voor dit te bezuinigen bedrag ontbreekt. Uit de door het CDA opgevraagde gegevens van de budgetten van de afgelopen 5 jaar blijkt dat er gemiddeld een half miljoen euro over is. Bij de WMO is er de afgelopen jaren steevast een overschot geweest. Zelfs met de stijging van het aantal gebruikers van de thuishulp in 2019. Hier zijn geen tekorten, dus waarom bezuinigen?”
Het grootste probleem is de Jeugdzorg. Hier zijn de tekorten groot. Bij andere gemeenten is dit ook zo. Het AEF onderzoeksrapport geeft aan dat er een fors tekort is aan rijksmiddelen. Ruim 40 % van het huidige budget zou er eigenlijk bij moeten. En deze middelen moeten vanuit het Rijk komen. Het CDA vindt een herberekening van het te bezuinigen bedrag zeker nodig.

Input voor beleidsontwikkeling
Het CDA is van mening dat investeren in voorliggend veld goed is en dat zich dat dubbel en dwars terugbetaalt. Het is van groot belang dat problemen op het gebied van opvoeden en opgroeien in een zo vroeg mogelijk stadium worden gesignaleerd en adequaat worden opgepakt. Andere onderwerpen, die het CDA naar voren bracht, waren:
1)    Een gelijke start voor kinderen is belangrijk. Dat kan door een goede ketensamenwerking vanaf de geboorte en door het versterken van het netwerk. Maar ook het kindpakket, dat nu nog op de nominatie staat om te sneuvelen, doet ertoe. Het CDA is ervoor om alle regelingen voor de kinderen en minima overeind te houden.
2)    Zet de cliënt centraal en laat het organisatiebelang los. Kijk wat de cliënt nodig heeft. En zet in op één regisseur per gezin.
3)    De gemeente moet de regie pakken. Kom bijvoorbeeld tot een samenhangende visie over hoe onderwijs en zorg op elkaar kunnen aansluiten.
4)    Doe een goede monitoring. Weet waar je het geld aan besteed en wat het effect is. Weten wat werkt.
5)    Zorg voor een goede inkoop, voorkom fraude, een scherpe beoordeling aan de voorkant, maar ook een rechtmatige facturatie aan de achterkant. Met deze maatregelen wordt de zorg niet minder, maar de kosten wel.