25 september 2020

Fietspad Zuidwolde Dedemsvaart

Donderdag 24 september sprak de gemeenteraad over het collegevoorstel fietspad Linderweg. 
Het CDA was het net als de overige fractie oneens met het voorstel van het college. Daarom werd door alle partijen een motie ingediend waarin het college opdracht krijgt om met een nieuwe voorstel voor een vrij-liggend fietspad te komen, inclusief een optie van een fietsbrug over de N48.

Fietsverbinding Zuidwolde Dedemsvaart
De fietsverbinding Zuidwolde – Linde - Dedemsvaart wordt steeds belangrijker doordat veel
kinderen vanuit Zuidwolde kiezen voor het voortgezet onderwijs in Dedemsvaart. Vanaf de Ommerweg tot aan de dorpskern Linde ontbreekt op dit moment een veilige fietsverbinding. In dit resterende deel moet ook de N48 worden gepasseerd. De afgelopen twee jaar heeft het college de mogelijkheden onderzocht of een fietspad via het ecoduct Stiggeltie mogelijkheden biedt voor een fietspad. Dit is vervolgens niet gelukt. Daarom stelde het college nu voor om de bestaande weg in te richten met fietssuggestiestroken.

Standpunt CDA
Tjalling de Wit voerde namens het CDA het woord. Hij gaf aan dat er veel tijd verloren is gegaan. Het voorstel voor een veilige fietsverbinding begon al in december 2012.
Het huidige voorstel is voor de fractie onacceptabel. Dit doet geen recht aan de verwachtingen die richting raad en bewoners zijn gewekt voor een veilige vrij liggende fietsverbinding. Daarom diende het CDA mede de motie in die door de VVD te berde werd gebracht om alternatieven te onderzoeken. De Wit gaf aan dat hij wel graag een iets concreter tijdspad wilde zien, dan de gezamenlijke motie aangeeft.

Tjalling de Wit: “Alternatieve mogelijkheden zijn er volop én voor lagere kosten dan in dit raadsvoorstel wordt gesuggereerd. Zo ligt er in Meppel-Zuid bij de Intratuin een enorme fietsbrug van 180 meter met een grootste overspanning van 40 meter voor de prijs van 5 ton. Onze fractie heeft meerdere malen er op aangedrongen op innovatieve oplossingen.”

Na het stellen van vragen van de fractie bleek dat er al kosten zijn gemaakt voor een vrij liggend fietspad. Het blijkt namelijk dat de grondposities op een haar na zijn verworven.  De fractie vond het vreemd dat daarover niets werd gezegd in het raadsvoorstel.
Tenslotte wees De Wit nog op de taludafschuivingen die in november 2018 al te zien waren. “Die geulen en verzakkingen werden destijds bestempeld als ongevaarlijk, in een antwoord op technische vragen van onze fractie. Toch zullen deze moeten worden aangepakt, want alleen al de scheve lantaarnpaal bij het viaduct duidt op een instabiel talud. Tenzij de scheve lantaarnpaal bedoeld is om toeristen te trekken à la Pisa of kleine kinderen te laten wijzen op een gevaarlijke situatie” aldus De Wit.
 

Landelijk/​Provinciaal

De twaalf provinciale afdelingen vormen de schakel tussen de gemeentelijke afdelingen en het landelijke bestuur.