07 november 2022

Ondersteun inwoners, dorpshuizen en ondernemers bij de energiecrisis

Op donderdag 3 november vonden de Algemene Politieke Beschouwingen plaats bij de raad van De Wolden. Dat gebeurde aan de hand van de begroting 2023. Het CDA diende vier moties en één amendement in. Wij willen de koopkracht voor onze inwoners behouden en energie-armoede tegengaan. En ook onze dorpshuizen, sportverenigingen en ondernemers hebben ondersteuning nodig bij de hoge energielasten.

De bijdrage van Karin Brouwer bestond uit twee delen. In het eerste deel gaf zij de visie op de rol van de gemeente in relatie tot steun aan onze inwoners, dorpshuizen en verenigingen en ondernemers in deze tijden van crisis. Bijvoorbeeld door het begrotingsoverschot hiervoor in te zetten. Immers, deze bizarre tijden vragen om forse maatregelen. In het tweede deel zoomde zij in op een aantal specifieke speerpunten uit de begroting.

Rol gemeente in tijden van crisis
We zien dat we in een tijd van hoogspanning leven. Een samenleving onder stress. We gaan van crisis naar crisis: Corona, het klimaat, asiel, de energiecrisis, stikstof en de oorlog in Oekraïne. De crisis in de bestaanszekerheid is voor ons de meest acute. De zorg of je thuis je energierekening nog kunt betalen, of er nog geld overblijft voor boodschappen. Maar ook dorpshuizen en verenigingen hebben het moeilijk. Hun energiekosten stijgen dramatisch, waardoor er geen geld meer overblijft voor verduurzaming van de gebouwen. En ook onze ondernemers hebben het moeilijk. Na de coronacrisis zitten ze nu in de energiecrisis. Verduurzaming is soms moeilijk. Wij dienden vier moties in en één  amendement om zo onze inwoners, dorpshuizen, verenigingen en ondernemers in deze moeilijke tijden te ondersteunen.

Begroting 2023
De begroting 2023 heeft een positief saldo en beleidsdoelen zijn volledig en duidelijk beschreven. Van de 63 speerpunten, die genoemd worden moeten we ruim de helft gewoon oppakken. Dat zijn de gevolgen van wet- en regelgeving, risico’s of aanpassingen als gevolg van de praktijk. De andere helft van de speerpunten gaat om nieuw beleid. Op enkele punten van dit nieuwe beleid, gingen we nader in. Thema’s die we naar voren brachten waren veiligheid, toezicht en handhaving, woningbouwplannen, participatie van onze inwoners en hoe we onze jongeren bij de lokale democratie betrekken. En natuurlijk zijn we erg blij met het aanstellen van een agrarisch contactpersoon bij de gemeente en de extra toevoeging aan het landbouwfonds. Onze agariërs verdienen tenslotte alle steun in deze moeilijke tijden.

Op donderdag 10 november is de Tweede Termijn van de Algemene Beschouwingen en Begroting 2023 gepland. Dan is ook de stemming over de amendementen en moties.

Lees hier de Algemene Beschouwingen.

Amendement OZB niet verhogen
Motie verduurzaming dorpshuizen en kleedgebouwen sportverenigingen
Motie lokaal maatregelenpakket bestrijding energie- en inflatiearmoede
Motie steunfonds ondernemers
Motie proactieve steun dorpshuizen en sportverenigingen.