16 december 2020

Oproep CDA en CU: luid de kerkklokken met nieuwjaar!

Normaal gaat iedereen om twaalf uur ’s nachts naar buiten en barst het vuurwerk los. Dit jaar niet. Het kan niet zo zijn dat het nieuwe jaar in alle stilte begint, dachten het CDA en ChristenUnie in De Wolden

Wat wél kan
“We houden er niet van om te zeggen wat er allemaal niet kan, maar vooral te kijken wat wèl kan. Daarom doen we een oproep aan Nederland om ‘op slag van Nieuwjaar’ de kerkklokken te luiden. Het kost niets en het effect is niet in waarde uit te drukken,” aldus fractievoorzitter Karin Brouwer van het CDA.

Nieuw begin
Van oudsher dient het luiden van de kerkklok om de omwonende bevolking ergens op te attenderen. Het aanbreken van een nieuw jaar is toch iets waar mensen naar uitkijken en het liefst samen vieren. Jaap Wiechers (CU): “Kerkklokken worden ook gezien als teken van hoop. Een mooi begin van het nieuwe jaar. Het kan toch niet zo zijn dat we dit bijzondere jaar zo afsluiten en het nieuwe jaar in sobere stilte beginnen. Luid de klokken!”

De fracties gaan graag het gesprek aan met de besturen van de kerken in De Wolden. Doel is om na te gaan hoe zij tegenover het idee staan en of er praktische en/of organisatorische bezwaren zijn. In de raadsvergadering van 17 december stelden het CDA en CU vragen aan het college of zij het initiatief willen ondersteunen. De partijen zien het in ieder geval als een mooie manier om iedereen op een speciale manier een mooi begin van het nieuwe jaar toe te luiden. Het college vindt het een mooi initiatief, maar onderneemt zelf geen actie om contact te zoeken met kerken. Zij laat dit over aan de partijen.