07 oktober 2022

Terugblik raadsvergadering september

De raadsvergadering van 29 september stond voor het CDA in het teken van heel veel vragen stellen. Vragen over woningbouw, de energierekening en natuurlijk het prachtige visiedocument van Sportpark De Baete.

Woningbouw

Woningbouw is ons belangrijke speerpunt. En wij zorgen dat dit thema aan de orde komt in de raadsvergaderingen. Deze keer vroegen wij aandacht voor twee subsidieregelingen die door het Rijk beschikbaar worden gesteld. Deze subsidieregelingen kunnen gemeenten aanvragen om de woningbouw een extra impuls te geven. Welkom dus.
Wij zijn dan ook blij dat het college aangaf dat de gemeente hierover nauw contact onderhoudt met de Provincie en gezamenlijk optrekken in het doen van een aanvraag. Daarnaast is de gemeente samen met Actium bezig met de bouw van flexwoningen voor spoedzoekers. Er wordt op dit moment zelfs nog een tweede project onderzocht.

Energierekening
Ook spraken wij onze zorg uit over de alsmaar stijgende energierekening. En de impact daarvan op de stichtingen en verenigingen in onze gemeente. Immers, het verenigingsleven is wat ons bindt. Het kan toch niet zo zijn dat een aantal de deuren moet sluiten. Dat we daardoor niet kunnen sporten, zwemmen, elkaar kunnen blijven opzoeken. Het college wijst op de energiescan ‘ Drenthe sport duurzaam’. En vraagt verenigingen vooral contact te zoeken met de gemeente zodat in ieder geval het gesprek daarover kan worden aangegaan. Belangrijk vinden wij, het is immers maatwerk. Daarnaast deed het college ook een duidelijke oproep om eigen fracties, op landelijk niveau, op dit thema te activeren. Dit zullen wij als CDA zeker meenemen.

Sportpark De Baete in Ruinen
Verder op de agenda stond ook de visie en voorinvestering voor sportpark De Baete. Belangrijk hierin is de inbreng van omwonenden. Wij vonden het dan ook klasse dat de omwonenden nu, in dit vroege stadium, al gebruik hebben gemaakt van het vragen halfuur. Het visiedocument en zeker de wijze waarop dat tot stand is gekomen is een voorbeeld van participatie. Wij hebben als CDA dan ook van harte ingestemd met het plan en met de voorinvestering. Daarbij maakten wij ook een belangrijke kanttekening: in de ontwerpfase die nu gaat komen is volgens het visiedocument voldoende ruimte om omwonenden te laten participeren. En wij hebben het college op het hart gedrukt hier gebruik van te maken. Het is goed dat de omwonenden in vroeg stadium al aan de bel trokken en de moeite hebben genomen hun verhaal te doen in ons gemeentehuis. Dank daarvoor!