01 maart 2019

Vaststelling bestemmingsplan Dunningen 4

Op donderdag 28 februari stelde de raad van De Wolden het bestemmingsplan Dunningen 4 vast. De indiende motie van alle oppositiepartijen (CDA, CU, D66, PvdA en GrL) waarin het het college verzocht werd om excuses aan te bieden voor de verkeerd gelopen communicatie, haalde het niet.

Dunningen 4
Aansluitend op de bestaande 3e fase van de wijk Dunningen wordt aan de zuidzijde van De Wijk een 4e fase mogelijk gemaakt. Dit betreft de realisatie van 22 woningen met bijbehorende infrastructuur en groenvoorzieningen. Deze ontwikkeling kan alleen worden gerealiseerd middels een nieuw bestemmingsplan, dat door de raad moest worden vastgesteld.

Communicatie omwonenden
In januari was de besluitvorming over bestemmingsplan Dunningen 4 uitgesteld, om zo de wethouder extra gelegenheid te geven om met de inwoners van De Wijk in gesprek te gaan over het nieuwe bouwplan. Bij de inwoners is er veel onvrede over het gelopen proces en de communicatie met de gemeente.
Woordvoerder Eline Vedder gaf aan dat insprekers vanavond opnieuw bevestigden, dat de communicatie met omwonenden van Dunningen 4 bepaald niet de schoonheidsprijs verdient.
Eline Vedder “Dat Dunningen 4 er zou komen, daar is de structuurvisie 2010-2030 en het woonplan 2017 helder over, maar het tempo heeft inwoners onaangenaam verrast, en gezien de gewekte verwachtingen, kunnen wij ons dat bijzonder goed voorstellen. Alleen zijn die verwachtingen nooit omgezet in schriftelijke toezeggingen”.

Bestemmingsplan
Het CDA is van mening er een knip gemaakt moet worden tussen het traject en de communicatie, en het bestemmingsplan zelf. Tussen het individueel belang en het algemeen belang.
Het voorliggende plan voorziet in de woningbehoefte die er in onze gemeente is. En zoals bij het grondbeleid al besproken is, is de ambitie om 88 woningen per jaar te bouwen niet gering. Het CDA vindt het belangrijk dat onze dorpen zich kunnen blijven ontwikkelen, omdat dit ten goede komt aan de vitaliteit van ons mooie platteland. In het plan voor Dunningen 4 zijn woningen in het goedkopere segment opgenomen, iets wat we als CDA belangrijk vinden, aldus Eline Vedder

Besluitvorming, motie
.
Het CDA stemde in met het besluit om het bestemmingsplan vast te stellen, echter met gemengde gevoelens vanwege de communicatie rondom het plan.
Eline Vedder “Daarmee trekken we uitdrukkelijk de ervaringen van de bewoners niet in twijfel. Er is een verkeerde voorstelling van zaken gegeven, met grote teleurstelling bij deze bewoners en beschadiging van vertrouwen tot gevolg. Wij willen hier dan ook, nogmaals, het belang van zorgvuldige communicatie benadrukken. Nu, en in de toekomst. Dit is dan ook de reden dat we de motie over Dunningen 4 mee hebben ingediend.” In de motie wordt het college gevraagd om excuses aan te bieden voor het gelopen proces.