27 mei 2023

Verduurzamen kleedaccommodaties buitensportverenigingen

In de raadsvergadering van donderdag 25 mei sprak de Raad van de Wolden over ondersteuning voor maatschappelijke organisaties voor verduurzaming. Het voorstel volgt op de raadsbreed ingediende motie van november 2023, waarbij de Raad het College verzocht structurele oplossingen te bieden voor toekomstbestendig vastgoed.

De fractie van het CDA stemde in met het voorstel van het College, die voorstelde de subsidieregeling LED-veldverlichting te verlengen voor 2023 en 2024, en daarnaast 1,5 miljoen euro te investeren in de verduurzaming van kleedaccommodaties die gebruikt worden door buitensportverenigingen. Sommige van de accommodaties zijn er slecht aan toe, wat zorgt voor hoge energielasten, terwijl de verenigingen behoefte hebben aan toekomstbestendige kleedruimtes.

Raadslid Iris Bouwers voerde het woord over het agendapunt en stelde kritische vragen aan verantwoordelijk wethouder Van Dijk. Ze gaf aan het gevoel te krijgen dat de wethouder een blanco cheque à 1,5 miljoen euro vraagt, terwijl er geen gedegen plan onder ligt. Bouwers was kritisch op de magere onderbouwing van het voorstel, waarin onder andere niet stond toegelicht met welke uitgangspunten gewerkt zou worden en naar welk doel toegewerkt wordt. Daarom vroeg Bouwers de wethouder om eind 2023 terug te komen bij de Raad met de stand van zaken. De wethouder zegde dit toe.

Er komt een uitgewerkt plan, waar instaat hoe het geld precies wordt uitgegeven. Op deze wijze worden de uitgaven van De Wolden sneller transparant voor inwoners en Raad.