29 december 2022

Wens voor het nieuwe jaar: houd verbinding

In de raadsvergadering van donderdag 22 december is het woord ‘polarisatie’ meerdere keren genoemd. Zowel op de publieke tribune als binnen de raad deed dat af en toe de wenkbrauwen fronsen. Want, wij zijn hier op het platteland. Waar mensen elkaar steunen, waar het noaberschap een groot goed is. Hoezo polarisatie? Met wie dan? En meningsverschillen bestaan overal, toch?

Letterlijk betekent polarisatie: ‘het versterken van tegenstellingen tussen partijen en bevolkingsgroepen’. Bij het bespreken van de kadernota veiligheid begon een van de partijen het betoog dat het land steeds verder polariseert, dus verdeeld raakt. De zwartepietenactie in Staphorst werd als voorbeeld aangehaald.

Maar waar hebben we het dan echt over? Polariseren wij dan binnen onze gemeente? Of polariseren wij als plattelandsgemeente met…ja met wie eigenlijk? De saamhorigheid die wij gelukkig binnen onze gemeente kennen betekent niet automatisch dat je het met elkaar eens bent. Zolang we elkaars meningen maar respecteren en begrijpen waarom je die mening hebt.

Een mooi voorbeeld is de protestactie met de omgekeerde vlaggen. Als je strikt de regels volgt en gaat handhaven, dan hadden ze binnen een dag van openbare objecten verwijderd moeten worden. En was gehoor gegeven aan de groep mensen die niet achter de actie stond.

Maar er is ook zoiets als een tussenweg, de menselijke maat. Onze gemeente heeft de omgekeerde vlaggenactie niet direct geëscaleerd, maar is in gesprek gegaan en heeft vooral begrip getoond voor de situatie (respect). Want voor de boeren staat  de bestaanszekerheid sinds het verschijnen en het verdwijnen van de stikstofkaart op losse schroeven. Wel of geen onteigening, de financiering kunnen ze hoe dan ook op hun buik schrijven. De boeren worden in hun bestaan bedreigd. Dat is nogal fundamenteel. Onze gemeente heeft juist in deze mega zware tijd ruimte gegeven aan de frustraties en gevoel van machteloosheid (waarom).

Tegenstellingen zullen er altijd zijn. In meningen, in overtuigingen. Maar ik noem het liever verschil van inzicht. Probeer elkaars mening niet op te dringen, maar ga in gesprek. En ga vooral niet als een olifant door een porseleinen kast door ons collectief erfgoed van ingesleten tradities overhoop te gooien. Want dan breek je datgene af wat ons altijd heeft verbonden. Het maakt mensen boos. En zo raak je de verbinding juist kwijt.

Dus houd verbinding, respecteer elkaars mening en verdiep je in het waarom. Als iedereen zich dat voorneemt, dan zal het nieuwe jaar een fantastisch begin hebben.