21 maart 2019

Werkbezoek Natuurvereniging Zuidwolde

Dinsdag 19 maart bracht de raadsfractie een werkbezoek aan de natuurvereniging Zuidwolde. De raadsleden gingen in gesprek met voorzitter Joop Verburg en bestuurslid Wolter Moorman. Gesproken werd over onder andere het bermbeheer, het behoud van landschapselementen en de vierjaren-rapportage van waarnemingen op de ecoducten Suthwalda en Stiggeltie bij Zuidwolde.

Bermbeheer
De natuurvereniging bracht het bermbeheer onder de aandacht van de fractie, omdat de vereniging zich zorgen maakt over de kwaliteit van de bermen in De Wolden. De biodiversiteit gaat verloren, wat weer gevolgen heeft voor de bloemen, insecten en de bijen.
In november 2018 hebben acht gemeenten in Drenthe, de provincie, waterschappen, de vlinderwerkgroep Drenthe, Landschapsbeheer Drenthe en nog meer partijen met  elkaar afgesproken om de kwaliteit van de bermen, taluds, oevers en oeverhoeken te bevorderen. Gemeente De Wolden heeft het convenant echter niet mede-ondertekend. Sinds 2012 er in De Wolden wel sprake van ecologisch bermbeheer.

Behoud landschapselementen
In januari 2018 heeft de raad besloten om het bomenkap beleid voor het kappen van bomen zonder vergunning, zoals in De Wolden sinds 2012 van toepassing is, voort te zetten. Wel komt er een klankbordgroep van diverse inwoners en organisaties, die zich met het bomenkapbeleid gaat bezighouden. De natuurvereniging en het CDA constateerden echter, dat de klankbordgroep nog niet is samengesteld en dat de eerste vergadering nog moet komen. De fractie beloofde na te vragen bij de verantwoordelijk wethouder hoe een en ander zit.

Waarnemingen op de ecoducten
De natuurvereniging Zuidwolde heeft camera’s op de ecoducten geplaatst, waardoor er foto’s gemaakt worden van overstekend wild. Allerlei oorzaken lijken invloed te hebben op het gebruik van de ecoducten. Algemeen kan gesteld worden dat in de loop van de tijd het gebruik en het aantal passages sterk is toegenomen. Het opvallendste verschil tussen beide ecoducten is wel dat de passages op het ecoduct Suthwalda sedert 2015 min of meer gelijk gebleven zijn, terwijl de passages op het ecoduct Stiggeltie enorm zijn toegenomen. Het meest opvallende verschil tussen de ecoducten is, dat Suthwalda door het fietspad aanmerkelijk minder rust heeft dan Stiggeltie. Verder gebruiken de overstekende dieren Stiggeltie ook als verblijfslocatie.

Westerveld
Als afsluiting van het werkbezoek ging de fractie samen met Joop Verburg kijken op het Westerveld (ten westen van Zuidwolde, aan de Westerveldseweg). Daar zijn in de loop van de jaren vele bomen gekapt en houtwallen verdwenen. Hierdoor is het kleinschalige agrarische landschap van vroeger veranderd in een grootschalig agrarisch landschap. Dit heeft echter gevolgen voor vogels en insecten. Met name de steenuil komt bijna niet meer voor in het gebied, terwijl deze vroeger hier veelvuldig werd gezien.