27 januari 2017

Blijverslening voor senioren met eigen woning

In januari stond de blijverslening op de agenda van commissie Samenleving en de Raad.

Met de blijverslening wordt de mogelijkheid verruimd om  een koopwoning van ouderen ( van 50 tot 75 jaar) en jongeren met een zorgvraag   levensloopbestendig te maken. Dit  moet bevorderen, dat men langer in eigen huis kan blijven wonen.

Met de blijverslening kunnen kleine (bouwkundige) aanpassingen in het huis betaald worden tot en met een extra slaap- en badkamer op begane grond te realiseren.  Het laatste kent wel de voorwaarde dat het past in het bestemmingsplan.

Ook de CDA fractie vroeg in de commissie, hoe hiermee omgegaan zou worden. In de raad gaf de wethouder van RO aan, dat er sowieso een mogelijkheid is om bij de oorspronkelijke woning een beperkt stuk bij of aan te bouwen. Als dat, in kader van levensloopbestendig maken van een woning,  tot moeilijkheden zou lijden, moet een oplossing gezocht worden.

Het voorstel werd raadsbreed aangenomen.

De CDA fractie verzocht nog om in het jaarverslag op te nemen hoe vaak nou van de blijverslening gebruik gemaakt wordt.

Theo Gerth – CDA fractie