10 februari 2017

Subsidieaanvraag Added BV

Op 2 februari stond de subsidieaanvraag van Added BV op de agenda. Een subsidie voor de realisatie van een fieldlab waar met name MKB bedrijven gebruik van kunnen maken. MKB bedrijven die niet beschikken over een eigen onderzoeks- en test(productie) faciliteit. Kortom: een openbare, voor andere bedrijven toegankelijke kennis-, innovatie- en productie-infrastructuur.Hierbij onze inbreng.

Vz,  Kortgezegd: hier zitten we op te wachten : ondernemers met lef!. Dit is een ontwikkeling die we moeten omarmen.

Een bedrijf die, in lijn met Vierkant voor werk, vraagt naar Ruimte en waardoor nieuwe initiatieven ontstaan. Gericht niet alleen op zichzelf maar ook op andere MKB bedrijven. Een kans voor de ex-Philips werknemers maar vooral voor de regio.

Fantastisch dat niet alleen bedrijven hier hun ruimte in krijgen maar dat ook onderwijsinstellingen zoals RuG en Stenden hier kunnen samenwerken. Een gedeelde (slimme) infrastructuur. Super!

Ik moest denken aan het Raadhuisplein waar wij als overheid letterlijk ruimte hebben gecreëerd en waardoor nieuwe initiatieven ontstaan.En niet alleen is er ruimte gecreëerd maar ook een nieuwe positieve stemming.Nu is het andersom: een ondernemer komt met een initiatief en vraagt ruimte wat zou kunnen uitmonden in een broeinest van ideeën

Je ziet dat wanneer initiatieven de ruimte krijgen of ruimte wordt gecreëerd voor nieuwe initiatieven de boel weer in beweging komt. In die zin snappen wij de gefaseerde betaalbaarstelling niet. Men vraag een subsidie voor realisatie van een fieldlab maar wij houden nog wat in de knip omdat we eerst beweging willen zien. Alsof we een raadhuisplein bouwen zonder speelvoorzieningen want laten we eerst maar eens kijken of er nieuwe bedrijven zich gaan vestigen. Toon net als de ondernemer lef en ga ervoor.

Laten we hopen dat dit initiatief een bijdrage levert voor nieuwe en bestaande bedrijven om naar Emmen te komen en hier te blijven omdat ze weten : “hier wordt de toekomst gebouwd”.

CDA fractie:  Dirk van Dijken