01 april 2017

CDA steunt Hondsrugtoren

Op 30 maart jl. heeft de gemeenteraad het bestemmingsplan vastgesteld dat de bouw van de Hondsrugtoren. De CDA-fractie heeft ook met het voorstel ingestemd.

Over de toren is veel discussie geweest. Moet je zoiets wel willen daar bij de kruising van de Weerdingerstraat en de Hondsrugweg?Om die vraag te kunnen beantwoorden, moet je terug in het verleden. In 2008 heeft de gemeenteraad de Hoogbouwvisie vastgesteld, waarin precies staat hoe de gemeente Emmen met dit soort plannen om gaat. In deze visie staat ondermeer dat binnen Emmen ruimte is om 2 zgh. XL-torens (torens met een hoogte tussen de 50 mtr en 80 mtr) mogelijk te maken; waarvan één nabij het kruispunt Hondsrugweg-Weerdingerstraat.  Het plan past dus in het beleid, dat weliswaar al weer bijna 10 jaar oud is, maar wat nog steeds van toepassing is. zoals we dat als raad jaren geleden hebben vastgesteld, maar wat nog steeds van toepassing is. Als een ontwikkelaar dan met een plan komt, mag hij erop vertrouwen dat de gemeente volgens haar eigen beleid handelt. Dus het principe om op deze plek een toren te bouwen vindt de CDA-fractie akkoord.

Normaal gesproken hoort de raad niet te gaan over de uitwerking, maar in dit geval vond de CDA-fractie dat anders liggen. Dat heeft alles te maken met de impact van deze toren: da's niet 13 in een dozijn, maar straks bepalend voor het aanzicht van Emmen. Daar moet dus wat goeds komen te staan, iets waar je trots op kunt zijn.

Het CDA heeft bij de behandeling van het bestemmingsplan daarom gevraagd om een impressie te geven van het gebouw en te onderbouwen waarom wordt afgeweken van het verplichte "slankheidscoefficiënt", zeg maar de BodyMassIndex voor hoge torens. De wethouder heeft hier op een goede manier geantwoord:  de gegeven impressie en onderbouwing geven vertrouwen dat er wat goeds wordt gerealiseerd.

Resteert de vraag over de Hoogbouwvisie: is die nog wel van deze tijd? Moet er nog wel zo gebouwd kunnen worden? Is daar behoefte aan? Die vragen heeft de CDA-fractie ook in de raad neergelegd. De wethouder heeft aangegeven zich met het college van B&W te willen buigen over deze vragen. De CDA-fractie is daar nog niet over uit. Het lijkt ons echter goed om als de nieuwe Centrumvisie voor Emmen klaar is, daarover met elkaar in gesprek te gaan om te kijken hoe het verder moet met hoogbouw.

De CDA-fractie hoort niet alleen graag het standpunt van het college, maar ook van u. Mocht u willen reageren, doet u dat dan via het Contactformulier op de website.

Namens de CDA-fractie,

Alfred Gijlers