30 juni 2017

Kadernota 2018

Bijdrage fractievoorzitter Auke Oldenbeuving:

Kadernota 2018, de eerste bestuursrapportage 2017, en het meerjarenperspectief grondexploitaties.

Voorzitter ik wil namens het CDA heel kort ingaan op de laatste twee onderwerpen, om zo veel mogelijk spreektijd over te houden voor het in onze ogen belangrijkste stuk: de Kadernota.

Het meerjarenperspectief grondexploitaties

Maar één opmerking daarover voorzitter; we zien dat het Ridderveld al staat ingeboekt met een winst van € 285.000 euro. Is dat niet een beetje voorbarig. Graag een reactie van de portefeuillehouder daarop.

De eerste bestuursrapportage 2017

Uit de samenvatting wordt helder, dat het voor het overgrote deel gaat om zaken die we eigenlijk bij het vaststellen van de begroting al hadden kunnen weten. De grote afwijkingen zijn Parkeren (700N) en Pensioenpremies (975N). De eerste is misschien nog wat aan te doen (dat horen we dan graag), de tweede is een gegeven. Wel graag vanuit het College duidelijkheid over de vraag: zijn de structurele afwijkingen verwerkt in de Kadernota 2018?Tweede punt:Ten aanzien van de resultaatbestemmingsvoorstellen 1 vraag: We begrijpen vanuit de oorspronkelijke cijfers het voorstel om anderhalf miljoen toe te voegen aan de reserve sociaal domein. Maar kijkend naar de effecten van de meicirculaire is het op dit moment overbodig. Onze suggestie is om deze middelen in de algemene reserve te laten en niet te oormerken. Graag een reactie van het College hierop.

Dan de Kadernota zelf.

De laatste Kadernota die ons door dit College wordt aangeboden. De opmaat voor de begroting 2018; het verkiezingsjaar. Weer een  onderbreking van het werken aan de lange termijn. Democratie in de huidige vorm kent ook zijn schaduwkanten.

Wat zijn de uitdagingen voor de komende decennia? Uit de sessies over de Strategienota 2030 en uit recente rapporten van UWV, CBS en CPB destilleren wij in ieder geval de volgende uitdagingen:• Arbeidsmarkt• Energie• Circulaire en Digitale Economie

Arbeidsmarkt:

We gaan van een overaanbod aan arbeid naar schaarste. Er komt, ook in onze regio, een enorme vervangingsvraag. Daarvoor zijn goed opgeleide mensen nodig. Investeren in scholing, en dat begint al bij de voorscholen, het stimuleren van de juiste opleidingen, het voorkomen van vroegtijdig schoolverlaten, het bestrijden van laaggeletterdheid. Voorwaarden voor een dynamisch Emmen; nu en in de toekomst.

Energie:

Onze ambitie, zo staat in de Kadernota, is om in de woningvoorraad in 2040 geen fossiele energie meer te gebruiken. Als we nagaan dat het energieverbruik in een normaal geïsoleerde woning voor ongeveer 20% uit elektriciteitsverbruik bestaat, en dat een zonnepark van bijna 20 hectare slechts 1% van het elektriciteitsverbruik in de gemeente Emmen kan opvangen, dan is dit een zeer ambitieuze opgave. Als je de energiebehoefte van een gemeente als Emmen op die manier zou willen dekken, heb je 42 vierkante kilometer zonnepanelen nodig……

Waarom lezen we in het hoofdstuk Energie en Duurzaamheid eigenlijk niets over windmolens? Hoe staat het met dat proces?

Circulaire en digitale economie:

hergebruik van materialen, afvalscheiding verder implementeren en misschien wel verplichten, ontwikkelen van een 5G netwerk, dus glasvezel overslaan, anticiperen op de zelfrijdende auto, waardoor parkeervoorzieningen bij woningen en kantoren overbodig worden.Maar voorzitter, we leven in een democratie. En dat betekent bij de gemeente een ijzeren vier jaar cyclus. En daardoor vaak een focus op korte termijn successen. Of, zoals Bruno Tobback van de SP Vlaanderen het formuleerde toen hij minister van Milieu was: "Ik weet perfect wat ik moet doen aan het klimaatvraagstuk, maar als ik dat doe, word ik nooit meer verkozen."

Ook ten aanzien van de korte termijn opgaven proberen we als CDA te werken vanuit onze kernwaarden:

1. Publieke gerechtigheid

2. Gespreide verantwoordelijkheid

3. Solidariteit

4. Rentmeesterschap

Vanuit die kernwaarden wil ik namens de CDA fractie ingaan op een aantal aspecten;

Fietspaden

We staan met 1 fietspad in de top 5 van Drenthe; met drie in de flop 5. De slechtste van die drie wordt dit jaar nog aangepakt heeft de wethouder vorig jaar bij de begroting toegezegd. Wanneer?De andere twee staan wat ons betreft op de rol voor 2018. Graag een reactie van het College. Daar aan gekoppeld veiligheid rond scholen. Hoe veiliger en vlotter de fietsverbindingen naar scholen zijn hoe beter. In het geldende GVVP staan een aantal acties genoemd. In de Kadernota lezen we een tekst die zou kunnen duiden op het “on hold” zetten van deze acties. Graag toelichting!En om daar bij aan te sluiten: als we VRI’s (ook wel eens stoplichten genoemd) gaan vervangen, zet er dan regensensoren op. Bij regenachtig weer  krijgen fietsers sneller groen. Fietsen bevorderen betekent creatief denken.Gespreide verantwoordelijkheid betekent loslaten. Minder regels. Meer flexibiliteit. Een goed voorbeeld daarvan is de Omgevingswet. Ontwikkeld vanuit het thema: Eenvoudig beter!  Als we onze Kadernota lezen (pagina 42) lijkt het meer op: Eenvoudig duurder! Loslaten en flexibel worden is op dit terrein een kunst; dat blijkt wel. Collega Gijlers komt daar bij agendapunt B5 op terug.

Loslaten betekent ook succesvolle burgerinitiatieven ruimte geven. Stichting Catch bijvoorbeeld. Jongeren in Angelslo die het moeilijk hebben vinden er hulp en begeleiding. Een betrokken  inwoner heeft de handschoen opgepakt en een vangnet gecreëerd. En zo zijn er meer initiatieven. Wij moeten er voor zorgen dat bureaucratie geen belemmering vormt.

Naar aanleiding van de Motie Emmen regenbooggemeente gebeurt er al best veel in Emmen. En er staat nog veel meer te gebeuren. We treffen het in de Kadernota niet aan. Dat geldt voor meer zaken. Afhankelijk van de inbreng van andere partijen en de beantwoording van het College komen we daar in tweede termijn op terug.

WE Emmen!

In het recente debat in het jeugdparlement in deze zaal was de derde plaats voor jongeren die analoog aan IAmsterdam hier met de letters WEMM een selfie-hotspot op het Raadhuisplein willen maken. Een simpel en briljant idee. Voor een WE wethouder moet dat te realiseren zijn dachten we.

Amendementen en moties.

Mede namens WE, PvdA, D66 en de VVD dienen we als CDA een tweetal moties in; onderhoud sporthallen en gymzalen en armoede onder kinderen.

De eerste motie is door collega Gerth al aangekondigd bij de behandeling van de Sportnota dit voorjaar. Het onderhoud van gemeentelijke sporthallen en gymzalen moet beter. Als we sport als middel tot sociale cohesie en gezondheid willen promoten, zeker onder jongeren, dan moeten die voorzieningen op orde zijn. Ik verwijs verder naar de tekst van de motie.

De tweede motie die het CDA mede namens de genoemde partijen mag indienen betreft Armoedebestrijding onder kinderen. Er is geld beschikbaar; ruim 650.000 per jaar. En het moet in natura, zodat het daar terecht komt waar het echt nodig is. Meedoen met sport en cultuur en waar nodig extra begeleiding in onderwijs zijn wat ons betreft daarbij prioriteiten. Actie is dringend gewenst!Bij de behandeling van de begroting 2017 is hierover al een motie aangenomen, gesteund door de hele Raad. Het kan dus bijna niet anders of deze motie moet al in eerste termijn door het College worden overgenomen lijkt me. Maar dan ook als de wiedeweerga uitvoeren!Dan zijn er een aantal moties die we ondersteunen door ze mede in te dienen. De meeste daarvan zijn reeds toegelicht door de collega’s Bos en Wanders. Andere zullen nog worden toegelicht door de collega Scheltens.Gezien de vele moties is 1 ding gelukt: We wilden als Raad het accent verschuiven  van de begroting naar de Kadernota. De complimenten daarvoor aan het College en de ambtelijke organisatie: een glasheldere en overzichtelijke Kadernota die reactie oproept.

Voor de langere termijn is de Strategienota Emmen 2030 echter van groter belang. Nogmaals: Wanneer mogen we die verwachten? In het proces ter voorbereiding daarvan, waaraan een beperkt aantal van ons ook hebben deel genomen, werd 1 ding duidelijk: we moeten anders leren denken. Anders plannen. Anders besturen.Maar let wel op; de bus met bestemming Emmen 2030 is er eentje zónder automatische piloot. Geen handsfree, maar hands on! We moeten zelf sturen en schakelen. En buiten de gebaande paden denken.

Laat ik daarom, voordat ik de moties overhandig , eindigen met waar ik vaak mee begin: een citaat.

In dit geval één van Jamie Oliver een paar jaar geleden:Als Obama de gezondheid van Amerika op de lange termijn echt radicaal wil veranderen, dan hoeft hij alleen maar de prijs van suiker en zout te verdrievoudigen.

Omdenken dus!