06 juli 2017

College verhoogt ophaalfrequentie Plastic (PMD) na vragen CDA

Eind 2016 is in de gemeente Emmen op vrijwillige basis de derde container verspreid voor de inzameling van het Plastic, Metaal en Drankenkartons afval (PMD-afval). Ruim 97% van de huishoudens in de laagbouw heeft de container toen ook aanvaard.Direct daarna werd de CDA-fractie er veelvuldig op aangesproken dat mensen de container al vol hadden terwijl het nog 2 weken duurde voordat de container geleegd werd!

Naar aanleiding van vragen die het CDA in de commissie Wonen & Ruimte in januari  en mei heeft gesteld heeft het College van B&W aan AREA gevraagd onderzoek te doen of er inderdaad meer PMD-afval door de inwoners van Emmen werd aangeboden.

Wethouder Van der Weide is er nu ook eindelijk er van overtuigd dat de inwoners zó goed afval scheiden met deze nieuwe derde container, dat 1 keer per 4 weken afhalen niet voldoende is!

De ophaalfrequentie wordt verhoogd naar 1 keer per 3 weken terwijl het groen- en grijsafval de afhaalfrequentie van 1 keer per 2 weken behoudt.

De hoeveelheid ingezameld plastic, blik en drankenkartons (PMD) per inwoner per jaar is gestegen van 6,8 kg (2014) naar 6,9 kg (2015) en 8,1 kg (2016) per maand. Op basis van de eerste vier maanden van 2017 is de verwachting een verdere stijging naar ca. 18 kg (2017) per maand. Dat is een stijging van meer dan 200% ten opzichte van 2016.

Wanneer de nieuwe afhaalfrequentie ingaat is nog niet bekend. Area Reiniging werkt nu uit wat dit betekent voor de afhaalroutes. En laat inwoners op korte termijn weten wat er voor hen verandert.

René Wittendorp, CDA-commissielid Wonen & Ruimte