05 november 2017

1e termijn fractievoorzitter bij begrotingsbehandeling 6 november 2017

Laten we ook de komende jaren samen vooruit blijven kijken; Emmen 2030, Dutch Techzone (voorheen Vierkant voor Werk), herstructurering Emmen Centrum, aandacht voor de leefbaarheid in dorpen en wijken. We hebben veel bereikt de afgelopen jaren.  Maar er moet nog heel veel gebeuren; de gemeente is nooit af.

Bij de Kadernota heeft de CDA fractie een drietal thema’s ingebracht:

• Arbeidsmarkt
  • Energie
  • Circulaire en Digitale Economie

Voor dat we nader op deze thema’s ingaan eerst een bijzonder detail in de begroting:

Op pagina 43 staan een paar zinnen, die volstrekt verkeerd gelezen zouden kunnen worden. Sterker nog; die door sommige mensen al verkeerd zijn gelezen. Daar wordt gesproken over onder andere “spanningen rondom asielzoekers” (daar herkennen we ons niet in), en gaat dan over in de cryptische zin:

Veel van onze inwoners zien in het handelen van instellingen en de gemeente een bevestiging van hun eigen beeld, en dan staat er tussen haakjes achter: “onvrede”.

Dit lijkt op teksten van een partij die nu in ieder geval nog niet in deze Raad zit, en wij gaan er van uit dat het College ze ook niet zo bedoelt. We nodigen de portefeuillehouder dan ook uit deze tekst nader te duiden, en verkeerde beelden weg te nemen.

Arbeidsmarkt

De uitdagingen zitten verankerd in deze begroting.

Aandacht voor de fysieke en digitale infrastructuur. Hoewel: we missen de aandacht voor snel internet. Digitale ontsluiting is een basisvoorziening, vergelijkbaar met elektriciteit en water. Ondersteun glasvezelinitiatieven, maak werk van het wifi4EU project, en wat ludieker: zet die WE Emmen selfiehotspot neer op het Raadhuisplein.

Aandacht voor de aansluiting onderwijs en arbeidsmarkt. Goed verwoord, maar het mag nog wel een tandje scherper. Wat ons betreft BOK: Bewust Opleiding Kiezen. Dit betekent ook de keuze voor minder kansrijke opleidingen ontmoedigen!

Ook het Leerwerkbedrijf als spil in het netwerk krijgt meer en meer vorm. Tegen alle betrokken partijen zouden we dan ook willen zeggen: niet afzetten, maar aanhaken. Iedereen doet mee om iedereen mee te laten doen.

Energie:

We hebben recent de energienota vastgesteld. Ambitieus. En wat zien we kort nadien in de krant verschijnen: de gebiedsprocessen rond de plaatsing van windmolens lopen vast. Actie van het College is gewenst om dit vlot te trekken. We hebben van het provinciebestuur de mogelijkheid gekregen de regie in eigen hand te houden; dan moeten we dat ook waarmaken. Het kan en mag niet zo zijn dat dank zij stroperigheid en niet ingrijpen de regie weer terug gaat naar de provincie. Dan zijn alle inspanningen voor niets geweest.  Om toch maar de traditie van het citaat vast te houden, ditmaal één van ex minister Henk Kamp:

Ik denk dat het kan, maar ik weet zeker dat het moet.

We zijn het aan onze inwoners verplicht het inpassingsproces netjes en op tijd af te ronden.

Circulaire economie:

Biobased economy heeft zijn plaats in deze begroting. Terecht! En aan de andere kant van het proces het  besef dat we er qua afvalscheiding en daarmee hergebruik er nog lang niet zijn. Het streefcijfer is 100 kg restafval; we zitten nog op 254 kg. De acties die in de begroting worden beschreven stellen ons nog lang niet gerust. Er moet nog veel gedaan worden; ook aan bewustwording.

Verder vroegen we om meer aandacht voor onderhoud fietspaden; de inwoners van Emmerhout en de noordoostelijke dorpen moeten nog even omfietsen, maar straks hebben ze ook wat. Er moet nog veel meer gebeuren; ook in het kader van veiligheid.

Bij de bespreking van de Kadernota hebben we gevraagd de titel Regenbooggemeente te verankeren in ons beleid. Alleen een naam is onvoldoende. Maar we komen het in deze begroting niet tegen. Veiligheid, sociale veiligheid, sociaal beleid; allemaal deelgebieden waar het geconcretiseerd moet worden.

Tot zover onze analyse van de aansluiting van de begroting op de bespreking van de Kadernota.

Dan een aantal opvallende punten in de begroting, die wat vragen oproepen.

We zien in deze begroting een goede eerste stap op weg naar verzelfstandiging van het openbaar onderwijs. Ook een olifant eet je in kleine hapjes. Tegelijk zien we de oude doelstelling “een marktaandeel van 50% voor het openbaar onderwijs” weer naar voren komen.  Terwijl meer samenwerking tussen scholen in het primair onderwijs niet wordt benoemd. Simpel gezegd: eilandcultuur, niet met elkaar maar tegen elkaar. En dat in een periode waarin krimp noopt tot creatief beleid, om een goede bereikbaarheid van onderwijs voor alle kinderen mogelijk te maken.

Er staan over onderwijs veel goede dingen in deze begroting. Meer samenwerking tussen VO-scholen, meer jongeren met een startkwalificatie, goede afspraken met onderwijs- en zorgpartners.

En misschien wel de beste regel uit de hele begroting:

In het voorjaar van 2018 zullen alle voorscholen in Emmen gerealiseerd zijn. Toen we dit in de fractie bespraken was de collectieve gedachte: Jammer dat Bouke Durk dit niet meer mag meemaken.  We weten maar al te goed hoe hij zich had vastgebeten in dit dossier. Hij heeft veel gezaaid; wij mogen het oogsten.

Bedankt Bouke Durk.

Enkele opvallende onderdelen:

In deze begroting wordt er een aanzet gegeven tot verzelfstandiging van de afdeling Sport. We zijn niet voor of tegen, maar wel: wat zijn de onderzoeksvragen, wat willen we er mee bereiken, wat zijn de voor- en de nadelen.

We missen nog concrete stappen om de culturele broedplaats te ontwikkelen. Een fysieke plek waar mensen elkaar kunnen ontmoeten om samen cultuur te beleven en te maken. Waar muziek, zang, dans, beeldende kunst en literatuur bij elkaar komen.

Positief is dat de oproep tot lastenverlichting is ingevuld. Bevriezing van de OZB opbrengst woningen is een goede zaak. Het bevordert het vestigingsklimaat. Ook hier geldt: kleine stapjes. Maar er is meer te doen: 40% van onze OZB wordt betaald door ondernemers. En die krijgen wel 1% inflatiecorrectie te verwerken. Wij vinden dat dit bij de Kadernota 2019 op de agenda moet komen. Ook OZB voor ondernemers is onderdeel van het vestigingsklimaat.

Tot slot twee onderwerpen die onderbelicht zijn gebleven in deze begroting:

Het thema krimp verdient ons inziens meer aandacht. Zeker nu in het regeerakkoord op meerdere fronten aandacht krijgt. In onze begroting komt het alleen bij bouwen en wonen aan de orde. Maar ook als het gaat om voorzieningen in de dorpen, behoud van scholen dichtbij, economische impulsen is het van belang in samenwerking met de provincie Drenthe tijdig te anticiperen op de ontwikkelingen en de financieringsmogelijkheden.

Het laatste punt waar het CDA aandacht voor vraagt, en daar dienen we ook een motie over in, is wat we tegenwoordig helaas noemen kleine overtredingen. Kleine overtredingen die wel grote ergernissen bij inwoners veroorzaken. Zaken die bij de politie geen prioriteit meer hebben. Die voor de leefbaarheid van groot belang zijn. Waar onze burgers waarde aan hechten. We roepen het College op aan te haken bij de VNG-visie “omdat de burger dat van ons verwacht”. Dat betekent meer Bijzondere Opsporingsambtenaren, die ook bevoegdheden hebben op de terreinen verkeersveiligheid, parkeerovertredingen, snelheidsovertredingen in 30 km zones, bijvoorbeeld bij scholen, opgevoerde snorscooters, etc.

Daarnaast dient het CDA een motie in om de locatie van de oude dierentuin in het vervolg aan te duiden als: Rensenpark.

De gemeente is nooit af. Het kan en moet altijd beter. Zolang opleidingsniveau, inkomen en participatie onder het landelijk gemiddelde liggen, en beroep op bijstand en andere voorzieningen boven het landelijk gemiddelde liggen, moeten we blijven werken voor onze inwoners.  Voor een gemeente die we door willen geven.

Auke Oldenbeuving - fractievoorzitter