06 september 2019

CDA Emmen vraagt om duidelijkheid bodemvervuiling bij Schoonebeek

Eind juli werd bekend dat de afgelopen vier jaar vervuild water is weggelekt uit een kapotte boorinstallatie van het bedrijf Wintershall in Emlichheim, direct over de grens bij Schoonebeek. In totaal is 220 miljoen liter vervuild water in het grondwater terechtgekomen. Vanuit een doorgeroeste boorpijp op 150 meter diepte is het vervuilde water in het grondwater terechtgekomen. De installatie wordt op dit moment niet meer gebruikt.

De gemeente Emlichheim in Duitsland heeft overleg gehad met vertegenwoordigers van de provincie Drenthe, waterschap Vechtstromen en de gemeenten Coevorden en Emmen. Op verzoek van het staatsbureau voor Mijnbouw, Energie en Geologie (LBEG) van Nedersaksen komt het bedrijf Wintershall met een plan om het grond- en oppervlaktewater extra te monitoren. Wintershall heeft aangegeven het vervuilde water op te willen pompen.

De CDA-fractie van de gemeenteraad Emmen gaat het College van de gemeente Emmen vragen om meer duidelijkheid over de risico’s voor het grondwater, het milieu en het gevaar voor de omwonenden.

René Wittendorp

CDA fractie Emmen