26 maart 2020

CDA fractie in coronatijd.

Het is sinds enige tijd code oranje in Nederland. En dat betekent ook voor de CDA fractie, die haar rol als volksvertegenwoordiger serieus neemt, afstand houden. Afstand van de kiezers, afstand van de leden, afstand van overlegpartners, ja zelfs afstand nemen van elkaar.

Als fractie vergaderen we tegenwoordig digitaal; ieder zit thuis achter zijn eigen beeldscherm, we zien elkaar, we horen elkaar, we horen ook nog steeds BIJ elkaar, en toch is het anders, afstandelijker, zakelijker.

We proberen ons werk te blijven doen; en dat betekent nadenken over de dingen die ook gewoon doorgaan. Gelukkig.

Nadenken en discussiëren over bestemmingsplannen, over parkeeropbrengsten, en over de toekomst van de gemeente Emmen. Die was vanuit financieel perspectief al niet erg rooskleurig, en er werd tot twee weken geleden nog gesproken over het feit dat de Rijksoverheid een overschot had (wat we als CDA fractie altijd hebben genuanceerd) en best wel wat meer kon bijdragen aan de gemeentebegroting.

Maar dat is nu wel anders; de overheid moet vele miljarden steken in het overeind houden van onze samenleving. Voor ZZP'ers, die van de éne op de andere dag geen inkomen meer hebben, voor winkeliers, caféhouders en al die andere MKB’ers, die nog wel de kosten hebben, maar niet meer de opbrengsten. Ook vanuit de lokale politiek hebben we daar oog voor; ook daarvoor zijn we bezig, maar beseffen heel goed, dat de lokale bijdragen maar kleine druppels zijn.

Verwacht de komende weken dus weinig berichtgeving. Maar dat betekent niet dat we er niet zijn. We komen alleen niet op bezoek, en u mag ook niet bij ons op bezoek komen. Ook niet in de Raadszaal; de meest openbare zaal in de gemeente. De raadsvergadering van 26 maart zou eerst in aangepaste vorm ( zonder publiek, en onderling op afstand) doorgaan, maar op het laatste moment is besloten alsnog de raadsvergadering niet door te laten gaan.

De minister van Binnenlands Zaken heeft aangekondigd om met een noodwet te komen om het digitaal vergaderen en besluiten te nemen mogelijk te maken, zodat de raad fysiek niet bij elkaar hoeft te komen om te stemmen over besluiten. In noodsituatie kunnen regels snel aangepast worden. Het zal wennen zijn. Maar zoals nu veel zaken digitaal gaan, zoals onderwijs, werk, familiecontacten etc., moet dat ook bij de gemeenteraad toch kunnen? En hopelijk is het niet voor lang. Maar dat is nog moeilijk in te schatten.

Als raad en als fractie zijn we nu onzichtbaar, maar wel bereikbaar.  Per mail, telefoon en zelfs gewoon per post. U mag het alleen niet komen brengen.

Ik hoop u gauw weer te kunnen spreken op een ledenvergadering!

En blijf gezond.

namens de CDA fractie,Auke Oldenbeuving  (fractievoorzitter)