28 juni 2018

CDA pleit voor gebruik van TRENDS in jaarverslag en jaarrekening

In onze  bijdrage hebben we als CDA gepleit voor het opnemen van Trends in het jaarverslag en de jaarrekening. Niet om er weer een dik pakket van te maken maar om te zien waar we vandaan komen, welk doel we voor ogen hebben en hoe het staat op de weg er naar toe.

En belangrijk: uit trends kunnen we de belangrijkste opdrachten aan onszelf als gemeentebestuur destilleren.

Kijk maar eens naar het percentage afvalscheiding door huishoudens. Deze staat op 59% terwijl we van 54% komen.  Dat lijkt mooi. Maar als we wat meer achteruitkijken dan staat het percentage al jaren op 54%. En als je dit afzet tegen de doelstelling van 60% die we in 2015 hadden willen halen en een doelstelling van 75% in 2020 dan hebben we nog wat te doen.

Een dalende trend en tevens een trend die we als CDA willen doorbreken, is het teruglopende Eigen Vermogen. Van 76 Miljoen in 2013 naar 53 Miljoen in 2017. Trends die we in onze achterhoofd moeten houden bij de behandeling van de Kadernota en de begroting.

Nog een aantal trends: de teruglopende arbeidsplaatsen. Van ruim 48000 in 2013 naar ruim 45000 in 2017 maar ook een positieve trend : het aantal toeristische overnachtingen. Van 340.000 (2013) naar 390.000 in 2017.

En dan een trend die eigenlijk geen trend mag worden genoemd: het aantal bijstandsgerechtigden welke al jaren rond de 3450 blijft steken. Van een lange termijn beweging is nauwelijks sprake.

Kortom , een overzichtelijke jaarrekening waaruit o.a. blijkt dat we een uitstekend voorspellend vermogen hebben maar waarin trends ons nog meer inzicht zouden kunnen geven die wij weer kunnen gebruiken voor de toekomst.

Dirk van Dijken