05 juli 2018

CDA stelt vragen over voortgang alternatief infill kunstgrasvelden

In een bericht onlangs in DvhN en op RTV Drenthe wordt aangegeven, dat uit een onderzoek van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) en de Unie van Waterschappen (UVW) is aangetoond, dat gebruik van rubbergranulaat op kunstgrasvelden schadelijk is voor het milieu in directe omgeving van de velden.

In de commissie Samenleving van 6 juni 2017 heeft de CDA fractie de vraag gesteld of het voor Senbis/Api een uitdaging is om een alternatief te zoeken voor de infill van de kunstgrasvelden (als vervanging van rubbergranulaat.

In de brief van 12 juni 2017 antwoordt wethouder Arends hierop, dat hierover  gesproken is met de directie van Senbis, die heeft aangegeven samen met Sweco toe te werken naar een goed alternatief, dat zich toen nog in een testfase bevond.

Bovenstaande brengt de CDA fractie  tot de volgende art. 38 vragen aan de het college:

1. Is het College het met de fractie van het CDA eens, dat de resultaten van het bovengenoemd onderzoek  van het RIVM en UVW het zoeken naar en het realiseren van een alternatief voor rubbergranulaat als infill op kunstgrasvelden verder onder druk zet?

2. In de brief van 12 juni, als antwoord op vragen de CDA fractie, schrijft de wethouder: ”Wel is afgesproken de contacten te onderhouden en eventueel in de toekomst te gaan samenwerken met de gemeente Emmen in de vorm van een pilot”. Vraag: Hoe ver zijn Senbis en Sweco met de verdere ontwikkeling van een alternatief voor infill van kunstgrasvelden?  Is men al zover, dat de pilot, in de vorm van het vervangen van een bestaand kunstgrasveld met rubbergranulaat door het nieuwe concept ontwikkeld door Senbis, kan worden uitgevoerd?

Theo Gerth (CDA fractie)

Aanvulling 6 sept. 2018:  Antwoord College:

De onderzoeken naar de toepasbaarheid van de door Senbis ontwikkelde biologisch afbreekbare infill is grotendeels afgerond met een positief resultaat. Op dit moment wordt de diameter van de korrel nog aangepast en daarna wordt het verzoek gedaan om toegelaten te worden tot de erkende sportvloerenlijst. Zodra dit is behaald kan een voetbalveld worden aangelegd waarop officiële wedstrijden mogelijk zijn.

De doelstelling is om in 2019 een voetbalveld te renoveren en daarbij de infill van Senbis tegebruiken. Naast de adviesfunctie van Sweco heeft de firma Fieldturf als leverancier van de kunstgrasmat een belangrijke rol in deze vernieuwende ontwikkeling.

Op dit moment zijn we met twee voetbalverenigingen in gesprek om de milieuvriendelijke infill van Senbis te gaan gebruiken in een puppyveld (ca. 20-40 meter). Een puppyveld kan worden aangelegd zonder dat deze op de sportvloerenlijst staat omdat hierop geen officiële wedstrijden worden gespeeld.

De doelstelling is om nog in 2018 één of twee puppyveldjes aan te leggen. Op deze wijze kan Senbis ervaring opdoen met het veld onder werkelijke weersomstandigheden (buiten het laboratorium) en heeft ze tevens een locatie voor bezichtiging. Voor de realisatie zijn we mede afhankelijk van de (financiële) mogelijkheden die aanwezig zijn bij de voetbalverenigingen.