22 december 2018

Continuering Burgerbegroting

In Emmerhout en in Nieuw-Dordrecht is de afgelopen 2 jaren gestart met een burgerbegroting. Bewoners mogen hierbij zelf besluiten hoe een bepaald bedrag word ingezet voor hun dorp of wijk.

De CDA fractie heeft tijdens de evaluatie van deze burgerbegroting gepleit voor continuering gezien de goede resultaten tot nu toe. De pilot laat zien dat het de betrokkenheid van de inwoners bij hun wijk vergroot, de saamhorigheid toeneemt en inwoners zich meer eigenaar zijn gaan voelen voor de wijk.

Opvallend bij de evaluatie was de constatering dat binnen het gemeentehuis er nog verdeeld tegen aan wordt gekeken. Sommigen maken zich nog zorgen over de continuïteit en kwaliteit, anderen pleiten daarentegen voor nog meer los laten en  ruimte geven . Ons inziens heeft dat alles te maken met een cultuuromslag die niet in 2 jaar is gemaakt. Ook dit pleit voor continuering zodat we toegroeien naar één beeld bij loslaten, ruimte geven en vertrouwen geven.

Kortom: de CDA fractie is blij met de resultaten tot nu toe en juicht continuering én uitbreiding toe! Op naar een gemeente waar het goed wonen, werken en recreëren is en waar we samen aan werken.

Dirk van Dijken CDA fractie