10 juni 2018

Een streep door discriminatie

Het CDA-Emmen wil dat discriminatie stevig wordt aangepakt.

Uit het rapport discriminatie 2017, dat vorige maand is verschenen, blijkt dat Emmen deel uitmaakt van een regio waar vergeleken met de andere regio’s het meest gediscrimineerd wordt op grond van geslacht.

Daarnaast worden in onze regio en in Oost-Nederland de meeste hakenkruisen geregistreerd en wat discriminatie op grond van seksuele geaardheid betreft, worden we alleen door Oost-Brabant overtroffen, zo blijkt uit het aantal meldingen bij antidiscriminatievoorzieningen. Bovendien vormt discriminatie op grond van herkomst nog steeds de grootste categorie.

Emmen is twee jaar geleden op initiatief van het CDA regenbooggemeente geworden. Het is dan interessant te weten of de inspanningen effect hebben gehad. En wat blijkt; in Emmen zijn geen lhbt-gerelateerde meldingen binnengekomen. Dat kan als positief worden opgevat, ware het niet dat juist het niet-melden van incidenten drie jaar geleden aanleiding was om er vragen over te stellen. Is de drempel om te melden nog steeds te hoog of zijn er werkelijk minder incidenten?

“De wethouder die verantwoordelijk was voor de regenbooggemeente, Jan Bos, is er niet meer. Nu hebben we een wethouder die over emancipatie gaat; het is dus breder getrokken. Kijkend naar de discriminatiecijfers is dat maar goed ook,” aldus Paulien Mellema raadslid van het CDA-Emmen.

Het CDA heeft tijdens de commissievergadering van de wethouder gevraagd, hoe hij tegen de cijfers aankijkt en wil duidelijkheid over wat de opdracht wordt voor de wethouder die emancipatie in zijn portefeuille heeft.

CDA fractie: Paulien Mellema