22 december 2018

Eigen bijdrage WMO en jaarlijkse toelage TCG

Het kabinet heeft besloten, dat per 1 jan. de eigen bijdrage voor WMO ondersteuning drastisch gaat veranderen.Was de bijdrage altijd inkomensafhankelijk, per 1 jan 2019 betaalt ieder huishouden maximaal €17,50 per 4 weken.

Huishoudens met een hoog inkomen, die nu een hoge bijdrage betalen, gaan er flink op vooruit. Soms wel meer dan duizend Euro per jaar. Huishoudens die nu het laagste tarief €17,60 betalen, schieten er echter niets mee op.

De reden zou zijn om de effecten van stapeling van eigen bijdragen (eigen bijdrage WMO, eigen bijdrage zorgverzekering, eigen bijdrage medicijnen) tegen te gaan.

Op zich is dat een loffelijk streven, vooral voor de middeninkomens. Maar met deze maatregel hebben alleen huishoudens met hoger inkomen voordeel en huishoudens met een laag inkomen, zodat ze het minimum eigen bijdrage betalen, hebben geen voordeel. Zij blijven zitten met stapeling van eigen bijdrages, wat meestal een grote aanslag om hun besteedbaar inkomen is.

Veel gemeenten hebben o.a. via de VNG al aangegeven hier niet voor te zijn.Ook de adviesraden geven op hun reactie op aan, zich hier niet in te kunnen vinden.

Ook de CDA fractie heeft richting de CDA fractie van de Tweede kamer aangeven dit onwenselijk te vinden. Ook omdat het in onze ogen in strijd is met de kanteling in de WMO, die eerder is ingezet en die eerst uitgaat van eigen kracht. Hierdoor wordt in onze ogen terug gekanteld.

In Emmen ontvingen alle huishoudens, die via het CAK een eigen bijdrage betaalden onder de noemer TCG (Tegemoetkoming Chronisch zieken en Gehandicapten) een jaarlijkse toelage van €300 ter compensatie. Dat deze tegemoetkoming nu gaat vervallen omdat de doelmatigheid er van vervalt  is zonder meer logisch als je het hebt over een eerlijke verdeling van schaarse middelen.

Dat heeft wel tot gevolg, dat ook die inkomens, die het minimum betaalden, de €300 niet meer krijgen.

Er wordt voorgesteld voor inkomens tot 110% van het sociaal minimum  de eigen bijdrage niet op €17,50 maar op 0 te zetten.  Ze worden er dan iets minder de dupe. Toch nog ca. €70 per jaar minder.

Die groep, die ook de laagste eigen bijdrage betaalden maar met een inkomen boven de 110 % van sociaal minimum gaan er wel €300 op achteruit t.o.v. 218. Hierdoor wordt de armoedeval bij een verhoging van inkomen net onder de 110% naar net boven de 110% wel weer groter. We hopen dat dit meegenomen wordt in de glijdende schaal zoals in het SAM beleid wordt voorgesteld.

Het abonnementstarief kan vooral bij huishoudens met hoger inkomen een aanzuigende werking hebben op het gebruik maken van de WMO voorziening.  Wat weer kan leiden tot grotere tekorten op het sociaal domein.

CDA fractie: Theo Gerth