28 september 2017

Energienota gemeente Emmen

We hebben als CDA fractie bij de bespreking hiervan, zowel in de raadscommissie door René Wittendorp als in de raad door Auke Oldenbeuving, ingezet op één van onze leidende principes: Rentmeesterschap. Hieronder een korte samenvatting van de inbreng tijdens de raadsvergadering:

Met deze energienota zegt dit College: we have a dream! In 2050 wordt in Emmen geen fossiele energie meer gebruikt. Alle energie die nog wordt verbruikt wordt geleverd via het stroomnet, en is niet, ook niet elders, opgewekt met behulp van kolen, olie en/of gas. Tankstations bestaan niet meer, kachels of gasfornuizen om op te koken evenmin. Om dat mogelijk te maken zullen we met zijn allen heel veel moeten investeren. En ons tegelijkertijd realiseren dat we dat moeten doen in een tijd waarin energie steeds schaarser en dus duurder wordt. Hebben we eigenlijk nog wel de tijd tot 2050? Als de energieconsumptie op aarde in het huidige groeitempo doorgaat, is dat nog maar de vraag.

We hebben het vaak over het energieverbruik van huishoudens. Sterker nog, vaak wordt er gesproken over: dit project levert voor zoveel huishoudens stroom op. En dan lijkt het probleem oplosbaar. Maar het elektriciteitsverbruik van onze huishoudens is ongeveer 3,5% van het totale energieverbruik in onze gemeente. Er moet dus heel veel gebeuren; zon, wind, isoleren, besparen; alles is nodig!

Bewustwording is de sleutel.

Het is vijf voor 12; de belangrijkste uitdaging voor de komende decennia ligt hier. Je zou toch denken dat iedereen wel overtuigd is van de urgentie. Helaas; tijdens de behandeling in de raadscommissie bleek dat dit nog niet het geval is. We hebben het over de zorg voor de volgende generaties. Over de zorg voor onze aarde. Rentmeesterschap; één van de vier leidende principes van het CDA.  Maar zolang er nog stripfiguren als Donald Trump ongestoord kunnen kwaken dat er helemaal geen urgentie is, hebben we een essentiële taak te vervullen: Het besef van urgentie tussen de oren krijgen.  We hebben nog een lange weg te gaan.

Auke Oldenbeuving - Fractievoorzitter CDA Emmen