24 juni 2020

Jaarstukken 2019

In de commissie- en raadsvergadering van juni zijn wederom de jaarstukken besproken. Deze bestaan uit het jaarverslag en de jaarrekening. Tegelijkertijd werd behandeld: de accountantsverklaring, de bevindingen van de auditcommissie en de reacties van het college hierop. Genoeg stof tot nadenken dus! Enkele punten hieruit:

De cijfers
Het jaar sluit met een positief saldo van € 6,9 miljoen. Het gehele jaar hadden we echter te maken met een dreigend financieel tekort door toenemende kosten in het sociaal domein en tegenvallers in het gemeentefonds. Er is daarom door het jaar heen strak bijgestuurd door onder andere een selectieve vacaturestop en het stopzetten van nieuwe investeringen.

€ 6,9 miljoen is natuurlijk positief maar achter de cijfers zit altijd een verhaal. De € 6,9 miljoen wordt met name gehaald op een incidenteel resultaat van € 5,2 miljoen op de grondexploitaties. Een ingewikkeld verhaal wat kortweg erop neer komt dat tussentijds winst kan worden genomen op de grondexploitatie waarbij je hoopt dat het uiteindelijk ook zo uitpakt.

Een positief saldo van € 6,9 miljoen suggereert verder dat het financieel wel goed zit met de gemeente Emmen. Helaas moeten we constateren dat (zoals de accountant het verwoord) de gemeente Emmen een risicovolle financiële positie heeft. Dit komt enerzijds door onze weerstandsvermogen, anderzijds door onze solvabiliteit. Onze weerbaarheid om tegenvallers op te vangen.

Onze weerstandsvermogen – ons vermogen om tegenvallers op te vangen - moet gelijk of hoger zijn dan de verwachte tegenvallers. We komen hier € 8,5 miljoen tekort. Hiervoor zal de komende jaren structureel € 3,4 miljoen in de algemene reserve worden gestort. Onze schuldpositie maakt verder duidelijk dat de gemeente Emmen maar weinig tot geen financiële ruimte heeft om structurele en incidentele lasten op te vangen.

Corona
Het is misschien een beetje gek om bij de Jaarrekening van 2019 over Corona te beginnen omdat dit geen directe financiële gevolgen heeft voor de jaarrekening maar afgesproken is dat gebeurtenissen na balansdatum nu eenmaal moeten worden beschreven omdat het van belang is voor de begroting van 2020 en de jaren daarna.

Hoe groot de impact zal zijn is nu nog onduidelijk maar we zullen zeker effecten zien in o.a. de parkeeropbrengsten, de toeristenbelasting en het aantal bijstandsuitkeringen.

Ook voor Wildlands en het Atlastheater is een impactanalyse uitgevoerd van de effecten van corona. Op basis van het scenario dat Wildlands per 1 juni en het Atlas theater per per 1 september weer open zou gaan verwachtten we een tekort van € 9,7 miljoen.
Om ook deze uitdaging het hoofd te bieden is o.a. het rekening courant krediet verhoogd, zijn subsidies naar voren gehaald en zijn aflossingsverplichtingen uitgesteld. Deze tijdelijke maatregelen overbruggen voor nu deze lastige periode totdat het Rijk met regelingen over de brug komt waar zowel Wildlands als het Atlas theater aanspraak op kunnen maken. En natuurlijk ontvangt de gemeente Emmen die dan weer.

Dirk van Dijken
CDA Emmen