28 september 2017

Kwaliteitsboek creatief mensenpark

In de Raadsvergadering van september hebben we het Kwaliteitsboek creatief Mensenpark vastgesteld. In dit boek wordt beschreven hoe we vinden dat de oude dierentuin, want zo praten de meeste Emmenaren over “ons park” er uit moet komen te zien. Hoeveel bebouwing, en waar, en welk type architectuur. Een prachtig document, en goed gedocumenteerd.

De kwaliteitskaart in het boek geeft een mooi beeld van de historie. Dit is duidelijk het kleine stukje grond dat Emmen groot heeft gemaakt. Terecht dat er energie in wordt gestoken om de kwaliteit te bewaken.

We kunnen ons als CDA dan ook geheel vinden  in de beschrijving op pagina 41: “Met respect voor het bijzondere karakter gaan we een nieuwe invulling geven aan dit park. Hierbij maken we verbinding tussen natuur en creativiteit. Kunst, cultuur en innovatie als rode draad in dit groene stadspark.”

Tijdens de behandeling in de raadscommissie werd duidelijk dat er wel veel aandacht was voor uiterlijke verschijningsvormen, maar dat de discussie over de vraag “welke functies laten we nu wel en niet toe in het park” niet echt helder was gevoerd. Zo stelde het College voor om een middelbare school in het park te laten ontwikkelen. Daar waren we als CDA fractie, samen met de meeste andere fracties trouwens, nu niet direct een voorstander van. Enige creatieve elementen die aansluiten bij het park kunnen prima, maar een complete school van 1000 leerlingen met alles er op en eraan: dat doet ons inziens geen recht aan de beschrijving van het park in het kwaliteitsboek.

Maken we het ons daarmee moeilijk? Ja! Maar de plek verdient dat ook.

Jaap Rensen zegt in het boek: “Langzaam ontwikkelen is de sleutel voor succes. Wij deden vijfentwintig jaar over de ontwikkeling van de dierentuin waar iedereen van hield.”

Zo lang hoeft de ontwikkeling van dit creatief mensenpark misschien niet te duren, maar we zullen wel geduld moeten hebben. Het is een uniek park; laten we heel zorgvuldig mee omgaan.

Dankzij de discussie is er een nieuw raadsbesluit geformuleerd, waar we ons als CDA fractie volledig in kunnen vinden. Kort samengevat: Eerst een analyse over de functie, en indien dit passend wordt geacht, gaan we praten over de uiterlijke verschijningsvorm.

Auke Oldenbeuving - fractievoorzitter CDA Emmen