24 maart 2021

CDA gaat voor minder restafval

De CDA fractie ondersteunt donderdagavond in de gemeenteraad de maatregelen om te komen tot minder restafval. En dat betekent in de praktijk; minder afval produceren, en beter scheiden. Minder afval begint bij selectief inkopen, kringloopwinkels, minder verpakkingen, statiegeld.

Goed scheiden; Een container voor groen en PMD, papier inzamelen, kledingcontainers, glascontainers, een goed ingerichte milieustraat. En goede voorlichting; zowel via lokale pers, als via de afvalcoaches.

Maar volgens het CDA moeten we met elkaar nog meer doen.

Fractiewoordvoerder Auke Oldenbeuving: “ Van de 200 kilo restafval die we als inwoners van Emmen per persoon produceren (dat is dus 20 miljoen kilo per jaar!) is slechts een kwart echt restafval. We leveren dus 15 miljoen kilo afval te veel aan. Afval wat geen afval is! De verwerking daarvan is nu nog goedkoop, maar zal in de nabije toekomst een stuk duurder worden. Dat betekent veel onnodige kosten voor onze burgers in de toekomst als we niets doen”.

Fractievoorzitter René Witterdorp vult aan:” Maar we kunnen wel wat doen; mensen belonen voor het beter scheiden. Hoe minder vaak restafval wordt aangeboden, hoe minder men hoeft bij te dragen aan de onvermijdelijke kostenstijgingen”.

Het CDA ondersteunt deze keuze; niet omdat het kan, maar omdat het moet. De CDA-fractie is overtuigd van de noodzaak om naar 15 miljoen kilo minder restafval toe te werken. Om Emmen leefbaar en betaalbaar te houden.

Auke Oldenbeuving (CDA fractie)