22 december 2019

Naar minder restafval

In de eerste helft van 2020 zal de gemeenteraad een nieuw afvalbeleid moeten vaststellen.

Over de huidige situatie is al enige voorlichting gegeven. Hieronder staan een aantal belangrijke gegevens daarover , deels in vergelijking met andere Drentse gemeentes.

• In Emmen wordt per inwoner jaarlijks 204 kg restafval ingezameld. Tegenover de gemeente Hoogeveen 153 kg. Het streven is maximaal 100 kg restafval per inwoner.
  • Het scheidingspercentage is in Emmen 64%. En in Hoogeveen 73%. het streefpercentage is 75%.
  • Voor verwerking van restafval moet betaald worden en wordt direct in de gemeentelijke belastingen door belast naar de burger. En dit bedrag wordt steeds hoger o.a. door meer belasting op verwerking van restafval. Terwijl andere afvalstromen verwerkt kunnen worden tot grondstoffen en eventueel geld kan opleveren.
  • In Emmen zit in het restafval verhoudingsgewijs nog veel glas, oud papier,  textiel en GFT. Op het gescheiden inzamelen van PMD (plastic, metalen en drankkartons) scoort Emmen gemiddeld t.o.v. andere gemeenten in Drenthe. Voor alle stoffen die in het restafval achterblijven moeten we betalen voor de verwerking,  terwijl dat niet nodig is.

Dat betekent, dat er in de gemeente Emmen nogal wat moet gebeuren.

Doen we niets, dan zullen we als inwoners steeds meer voor de verwerking van het restafval gaan betalen en zullen grondstoffen, die eigenlijk hergebruikt kunnen worden, de verbrandingsoven in gaan. En dat laatste is niet alleen financieel ongezond. We moeten naar een circulaire economie; onze grondstoffen worden steeds schaarser.

Het beter scheiden kan bevorderd worden door:

• Het gemakkelijker maken van inleveren van afval, dat hergebruikt kan worden, zoals papier, textiel, GFT etc. Nog meer inleverpunten in de buurt en/of vaker ophalen
  • Het moeilijker maken (en evt. duurder maken) van het inleveren van restafval. Dit kan door bijvoorbeeld te laten betalen per containerlediging en minder vaak te ledigen. Dit zal het aantal kg restafval per inwoner terugdringen, waardoor totaal het tarief voor verwerking van afval minder snel zal stijgen of evt. zal dalen.
  • Meer investeren in voorlichting en de bewustwording van onze inwoners.

De fractie van het CDA Emmen hoort graag uw mening hierover.

U kunt uw mening sturen naar [email protected]  of u kunt één van de CDA-raadsleden bellen ( zie menu “mensen” op de website).

Fractie CDA Emmen