22 december 2018

Stadsboerderij 't Nije Hof bij Bargeres

De CDA fractie vindt het initiatief voor de stadsboerderij 't Nije Hof bij Bargeres een mooie ontwikkeling.

Waren vroeger dorp en landschap onlosmakelijk met elkaar verbonden. Nu wordt al vele jaren de afstand tussen mens en natuur groter en groter door industrialisering en schaalvergroting. Melk komt van Campina of de lokale super en Kaas, zo leren we op school, komt uit Alkmaar of Gouda.

't Nijhe hoff maakt een stadsboerderij mogelijk en wel op loopafstand van Bargeres waar je lokaal geproduceerde producten gemaakt kan zien worden, zelf kunt ervaren en kunt kopen. De verbinding tussen stad en natuur én tussen stad en landbouw komt weer tot stand. Met een open deur, zichtbaar én toegankelijk.

En dit alles MET behoud van de bestaande ruimtelijke kwaliteit en met respect voor de historie. Zo zijn de bestaande waardevolle houtwallen uitgangspunt geweest voor de inpassing. Kwaliteiten worden behouden en kwaliteiten aan het landschap worden toegevoegd of versterkt. Ook hier gaat kwaliteit voor kwantiteit.Jaren hebben we landbouwgronden ingeruild voor woonwijken : nu komt er een terug !De CDA fractie vind dit een mooie ontwikkeling

Tot slot: de complimenten voor de initiatief nemers voor het meenemen van de plaatselijke bevolking d.m.v. diverse informatiebijeenkomsten en een open kar bijeenkomst.

CDA fractie: Dirk van Dijken