03 november 2019

Startnotitie Regionale Energie Strategie

Uiteindelijk zitten we hier als raad niet voor ons zelf, maar voor onze kinderen en eigenlijk voor onze kindskinderen. Kortom voor de lange termijn. Daarom is het noodzakelijk te anticiperen op de toekomst. Een toekomst met als doel een klimaat neutrale wereld waarin we ook dan trots zijn op de kwaliteit van de leefomgeving.

Deze startnotitie markeert de start van een proces om te komen tot een regionale energiestrategie. In deze RES leggen we vast welke energiemaatregelen wij in onze regio willen nemen om een bijdrage te leveren aan de leefomgeving van onze kindskinderen. Hiermee willen we benadrukken dat we dit niet (alleen) doen om de klimaatdoelstellingen te halen maar we doen het om onze kindskinderen een kwalitatief goede leefomgeving te geven.

Belangrijk in dit gehele proces dat voor ons ligt: Wij willen als raad bij elke fase die langs komt betrokken worden en we willen dat bij elke fase wordt gekeken of en op welke wijze de burger of overlegorganen kunnen worden betrokken. Investeer in draagvlag en acceptatie. Zeker in de fase waarin de vraag wordt gesteld  HOE gaan we dit doen. En heb dan ook oog voor aspecten als haalbaarheid en betaalbaarheid.

We zijn en we gaan nog harder aan de slag met de energietransitie.  In onze fractievergadering kwam de vraag voorbij “moeten we dit” of “willen we dit” . Sommigen zullen de noodzakelijke energietransitie wellicht zien als een moetje, wellicht zelfs ontkennen. Wij als CDA willen dit. Wij willen dit voor onze kindskinderen. En wij willen dit omdat de energietransitie kansen bied voor Emmen. Kansen voor het behouden van werkgelegenheid, kansen voor nieuwe werkgelegenheid, kansen voor nieuwe opleidingen. In Emmen hebben we een unieke positie. Een van onze kindskinderen zou zo maar Waterstof Engineer kunnen zijn die is opgeleid in Emmen, die stage heeft gelopen in Emmen en die nu werkt in Emmen. Dit alles omdat we de beschikking hebben over groene elektriciteit, productielocaties voor groene waterstof en industrie die werkt met waterstof.

We kunnen hopen dat de wereld er over 20 jaar hetzelfde zal uitzien maar helaas: de enige zekerheid die we hebben in het leven is dat alles verandert. Jan Rotmans zegt zelfs “we leven niet in een tijdperk van verandering maar in een verandering van tijdperk”. Willen we klaar zijn voor de toekomst dan moeten we NU beginnen. Te beginnen met deze startnotitie.

CDA fractie - Dirk van Dijken