21 februari 2018

Bioscoopactie voor jonge mantelzorgers

CDA Hoogeveen organiseert bioscoopactie voor jonge mantelzorgers

Jonge mantelzorgers zijn kinderen en jongeren t/m 24 jaar die opgroeien met een familielid dat chronisch ziek of gehandicapt is of een psychische aandoening heeft. Deze situatie kan een grote impact hebben op hun leven. CDA Hoogeveen heeft als speerpunt jonge mantelzorgers in beeld te brengen en zet zich in hen zo goed mogelijk te ondersteunen.

Ongeveer één op de vijf jongeren is mantelzorger; kinderen en jongeren die deel uitmaken van een gezin waarin iemand kanker, MS, reuma, een ernstige spierziekte, psychiatrische klachten of een verslaving heeft. Of kinderen die een broer of zus hebben met ADHD, autisme of iets dat hierop lijkt. Het kan zijn dat zij hierdoor meer zorg op zich nemen dan leeftijdsgenoten. Vaak gaat de meeste aandacht in het gezin uit naar degene die ziek is.

Als jongeren langere tijd mantelzorg verlenen, kan dat verschillende negatieve gevolgen hebben, zoals opgroei- en opvoedproblemen door (te) veel verantwoordelijkheid en te weinig tijd voor de eigen ontwikkeling. Lichamelijke en emotionele klachten zoals stress en vermoeidheid. Maar ook meer behoefte aan zorg: jonge mantelzorgers doen op latere leeftijd vaker een beroep op de (geestelijke) gezondheidszorg dan andere jongeren.

Deze impact wordt vergroot doordat jonge mantelzorgers niet gauw over hun zorgen praten. Vaak weten ze niet waar ze hiervoor terecht kunnen. Daarom vindt het CDA Hoogeveen het belangrijk om deze jongeren actief in beeld te brengen, zodat zij in onze gemeente waar gewenst en nodig zo goed mogelijk bijgestaan worden.

Bioscoopactie
Om aandacht te vragen voor jonge mantelzorgers en hun individuele situaties, heeft het CDA Hoogeveen voor deze jonge mantelzorgers in de gemeente een Bioscoopactie georganiseerd. We geven 5x2 kaarten weg voor een biosfilm naar keuze!

Jonge mantelzorgers kunnen zelf meedoen aan de online bioscoopactie van het CDA Hoogeveen door te reageren naar [email protected]. Ben je niet zelf een jonge mantelzorger, maar ken je wel iemand die een avondje uit verdient? Stuur dan ook een mail naar met de naam van de mantelzorger en de reden waarom deze mantelzorger moet winnen naar [email protected]. We maken vrijdag  23 februari de winnaars bekend die op zaterdag 24 februari hun kaartjes mogen ophalen in de CDA-winkel, hoofdstraat 107 in Hoogeveen.