24 februari 2019

Buma in Hoogeveen

Sybrand Buma in Hoogeveen

Vrijdag 22 februari:

In een goed gevulde Tamboer spraken onder leiding van Annette Jansen (foto) diverse personen over de uitdagingen die ook Hoogeveen heeft ten aanzien van alternatieve energiebronnen. De rode draad was: realisme is nodig omdat anders de kosten voor burgers veel te snel omhoog gaan. Daarbij hoeven we de klimaatdoelstellingen van Parijs voor het CDA nog niet morgen klaar te hebben. Velen willen dat graag, maar CDA pleit voor realisme, ook omdat de ontwikkelingen snel gaan. De waterstofwijk Nijstad-Oost, die vrij uniek is in de wereld, is zo’n voorbeeld. Buma was daar dan ook zeer enthousiast over. Hoogeveen in het rijtje Tokyo en Leeds, dat vond Buma toch een aardig rijtje. Bastiaan Meijer van N-Tra (dochter van Rendo) legde Buma en de zaal uit dat groene waterstof a) zonne- of windenergie nodig heeft en b) goedkoper zal zijn omdat we de bestaande infrastructuur van leidingen, installaties en zo mogelijk ook Cv-ketels kunnen blijven gebruiken. De huidige Cv-ketels kunnen niet 100% op waterstof werken, maar mogelijk kunnen ze een klein beetje omgebouwd worden en dan toch geschikt zijn. Daarnaast werkt een consortium van 22 bedrijven, Erik Giethoorn stond er in zijn openingswoord ook al bij stil, aan het ontwikkelen van een H2-CV-installatie. Interessant werd het wel toen Simon Benjamins (installatiebedrijf SiBen) de vraag stelde wie al dat ombouwen moest gaan doen? Vaklieden zijn er bijna niet…! Henk Jumelet sprong daar boven op: CDA is groot voorstander van meer geld naar vakscholen. Dit zijn scholen die met het bedrijfsleven gezamenlijk vorm gegeven worden. Scholen waar de technicus van vandaag moet worden opgeleid. Eén van de speerpunten van CDA Drenthe wat gezien de krapte op arbeidsmarkt op 1 moet staan. Voor verder verslag verwijzen wij ook naar een positief verslag in de HC.

Energienota van vandaag: de les van de rekening

Uit de zaal kwam van ons betrokken lid Brunsting toch goede pittige vraag: Hoe gaan we de stijging van de energielasten nu aanpakken voor de mensen met bijvoorbeeld slechts een AOW! De hoge nota’s volgen op hogere lasten van de energiemaatschappijen zo doceerde Sybrand Buma. We hadden gedacht dat we via maatregelen bij de inkomstenbelasting voldoende gedaan hadden om de koopkracht zelfs te laten stijgen. We willen als regeringspartij het totale plaatje voor het hele jaar nu overzien en kijken wat we kunnen doen. Dit is wel de reden waarom CDA al in zomer 2018 geroepen heeft: let op de rekening van de burgers. De huidige energienota leert ons 'de les van de rekening'. Je kunt niet nieuwe energiemaatregelen invoeren zonder dat je daar de rekening voor moet betalen.  Daarom pleiten wij voor realistisch tempo en realistische maatregelen. Drenthe is daarom een voorbeeld voor het CDA. Henk Jumelet vult aan de brief van de 12 provinciale lijststrekkers niet ‘op de rem trappen is’, maar juist voort komt uit de zorg van het stapelen van kosten. De provinciale lijsttrekkers waarschuwen voor de ‘les van de rekening’. Iemand moet deze betalen.... Buma geeft tevens aan dat het wat hem betreft in West-Europa gezamenlijk moet. Hij sprak met Duitsland, België, Frankrijk en andere nabij gelegen landen. Als Nederland, bijvoorbeeld met CO2-belasting voorop loopt, is hij bang dat de bedrijven en daarmee de werkgelegenheid vooroplopen in het verhuizen naar onze buurlanden.

Organisatiecomité kijkt terug op geslaagde middag (zie foto).

De organisatie van ‘Buma in Hoogeveen’ was in handen van de ervaren Geert Marissen (voorzitter projectgroep) bijgestaan door drie jonge mannen: Jaron Tichelaar (17), Simon Weijer (22) en Sven Loovers (21). Gekscherend oom Donald en zijn drie neefjes genoemd. Deze vier mannen werden bijgestaan door fractie- en bestuur, maar zij hebben een prima middag neergezet. Met op de kop af 100 bezoekers sprak Sybrand Buma en provinciaal campagneleider Roy Meijer ook een zeer succesvolle middag. Natuurlijk hadden we, zeker bij de jeugd, last van de voorjaarsvakantie (het niet hoeven spijbelen bleek een natuurlijk drempel…), maar de vier mannen kijken terug op een prachtige project met aansprekende uitkomsten rondom klimaatverandering en alternatieve energie. Ze vonden het zelfs zo leuk dat ze nu aan het nadenken zijn wat we met de Europese verkiezingen kunnen gaan doen. Daarbij werd wel gelijk opgemerkt dat we dan ook wel in Brussel moeten gaan kijken….Kortom u hoort vast nog van deze heren!