04 mei 2020

CDA: Help mensen winkeliers te helpen

Door de Coronacrisis worden veel mensen financieel getroffen. Terwijl andere mensen juist geld over houden, doordat ze noodgedwongen minder geld uitgeven aan brandstof of uitgaan. Deze mensen hebben de afgelopen weken al regelmatig laten zien dat ze dat geld graag gebruiken om anderen te helpen. Toen de bloemisten bijvoorbeeld de noodklok luidden, gingen mensen spontaan hun uitgespaarde benzinegeld uitgeven aan meer bloemen. Een regelrechte win-winsituatie. Daarnaast doen ondernemers alles wat in hun creatieve vermogen ligt om inkomsten te houden. Zo probeert de horeca zoveel mogelijk door te blijven gaan door zich te richten op afhalen en bezorgen van maaltijden. Wethouder Giethoorn (CDA) riep inwoners twee weken geleden al op om hiervan ook gebruik te maken.

De kracht van de samenleving

Het CDA heeft met stijgende trots gezien hoe de samenleving zich door de crisis slaat. ‘Als christendemocraten geloven we in de kracht van de samenleving, dat is de basis van ons gedachtengoed,’ zegt raadslid Peter Koekoek, ‘het is mooi dat die kracht juist in deze tijd ook weer volop zichtbaar wordt door alle initiatieven die ontstaan’. Ondanks deze initiatieven hebben veel ondernemers het moeilijk, waarbij de ene sector het zwaarder heeft dan de andere. De samenleving kan wel wat hulp van de overheid gebruiken, volgens Koekoek.

Stoom je opgeruimde huis en koop kleren

Koekoek merkte dat sommige sectoren en winkeliers onnodig in de problemen zitten. Zo hoorde hij bij de bijna 60 jaar oude stomerij Helder dat de klandizie sterk was teruggelopen, terwijl ze met aangepaste openingstijden gewoon open zijn. Eigenlijk voelt eigenaar Auke Helder zich bezwaard om als voorbeeld genoemd te worden: ‘Er zijn heel wat ondernemers die het veel zwaarder hebben dan ik. Mensen komen doordeweeks nauwelijks nog in de Hoofdstraat, terwijl alle winkeliers inmiddels maatregelen hebben genomen en mensen gewoon weer bij ons terecht kunnen’. Jan-Mark Dierckxsens, eigenaar van de gelijknamige mannenmodewinkels, luidde een maand geleden ook al de noodklok. Hij zit, in tegenstelling tot Helder, ook nog eens met een voorraad kleding in zijn winkels ter waarde van tonnen. Het CDA doet daarom een oproep: ‘Als je geld kunt missen, geef het dan uit! Als je toch je huis aan het opruimen bent, breng dan direct je winterjas, dekbed of gordijn naar de stomerij. En als je oude kleren weggooit, wacht dan niet met nieuwe kopen,’ aldus Koekoek.

Informeer de samenleving

Het CDA doet ook een oproep aan het college van B&W. Om de samenleving te mobiliseren, moeten we wel weten waar de nood zit. Het CDA heeft daarom aan het college gevraagd om inzicht te geven in welke soort winkeliers het op dit moment extra moeilijk hebben. Daarbij heeft het CDA gevraagd om deze informatie ook regelmatig aan de samenleving beschikbaar te stellen via de krant en de social media, zodat we elkaar gericht kunnen helpen.

Mensen met vragen of opmerkingen naar aanleiding van dit bericht kunnen zich uiteraard melden bij het CDA via [email protected], de social mediakanalen of de website cdahoogeveen.nl.

SCHRIFTELIJKE VRAGEN

CDA Hoogeveen

4 mei 2020

Geacht college,

Volgens het CDA zit de grootste kracht om de Coronacrisis te overwinnen in de samenleving zelf, dat zien we in alle initiatieven die ontstaan. Maar om als samenleving goed te kunnen helpen, moet diezelfde samenleving weten waar de problemen zitten. Aan het begin van de crisis hebt u ons laten weten dat u bij alle sectoren de vinger aan de pols houdt. U hebt twee weken geleden de samenleving ook al in algemene zin opgeroepen om vooral lokaal te winkelen en niet online. Wij merken dat sommige sectoren het moeilijk hebben, terwijl dat niet zou hoeven (zie bijgevoegd persbericht). Daarom hebben we de volgende vragen:

1.     Welke sectoren hebben het (extra) moeilijk (terwijl dat niet zou hoeven)? Zie het voorbeeld van de stomerij in het persbericht.

2.     Hoe zou de samenleving deze sectoren eenvoudig zelf kunnen helpen? Zie uw eigen voorbeelden van winkel lokaal en bestel eten in de video van wethouder Giethoorn.

3.     Wilt u deze informatie regelmatig aan de samenleving ter beschikking stellen via krant en social media zodat de kracht van de samenleving gericht kan worden op het helpen van deze specifieke sectoren?

Gezien de urgentie van de problemen hopen wij op een spoedige reactie.

Namens de fractie van het CDA,

Peter Koekoek