26 januari 2022

CDA Hoogeveen wil Coronaherstelplan voor ondernemers

CDA Hoogeveen wil coronaherstelplan voor ondernemers

Het CDA Hoogeveen wil dat de gemeente met een herstelplan komt om door de coronacrisis getroffen ondernemers te ondersteunen en de lokale economie een impuls te geven. De partij heeft hiertoe schriftelijke vragen gesteld aan het college van B&W.  Het CDA is bezorgt over de economische positie waarin veel ondernemers terecht zijn gekomen. Als de NOW, TVL of TOZO straks afgebouwd wordt moeten vele bedrijven hun schulden aan de belastingdienst gaan terugbetalen. En vaak ook nog mensen terughalen naar hun bedrijf die door de omstandigheden elders werk zijn gaan zoeken, dan is het nu tijd om daar als gemeente nu al mee aan de slag te gaan.  En in het coronaherstelplan voor Hoogeveen moeten we ook langer vooruit kijken. Bedrijven moeten zich aanpassen. Er komen wellicht andere seizoenpatronen, zijn veranderingen in het assortiment nodig, of soms moeten bedrijven zelfs andere activiteiten overwegen. Wellicht zijn andere of meerdere verkooppunten noodzakelijk. CDA ziet vele uitdagingen. Ook voor de gemeente. In dit coronaherstelplan moet onder andere aandacht zijn voor coulance met vergunningen en dynamische (evenementen-) vergunningen. Ook vraagt het CDA om coronasteungelden die nog niet zijn uitgegeven alsnog in te zetten ter ondersteuning van bedrijven.

Dat dit nodig is bleek wel uit het onderzoek van de pinbetalingen over de periode voor en na 19 december 2021. En als we bedenken dat voor heel veel bedrijven en zeker winkelbedrijven de kerstperiode van groot belang is om het jaar financieel goed af te sluiten dan weten we dat velen het moeilijk hebben.

De waarde van pinbetalingen ten opzichte van normaal (bron ING)

Branche

Avondlockdown